Motor tester Toyota Avensis stasjonsvogn - driftssikker, lettkjørt og praktisk stasjonsvogn
MYE FOR PENGENE: Med høy driftssikkerhet, god bruktverdi og rimelig pris, gir Toyota Avensis deg mye bil for pengene. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Motor tester Toyota Avensis stasjonsvogn praktisk og lettkjørt stasjonsvogn
ANSIKTSLØFTNING: Toyota Avensin skulle egentlig bare få en ansiktsløftning, men ikke minst når det gjkelder sikkerhetsutstyr og komfort framstår den som en ny bil. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Test Toyota Avensis 2016

Toyota Avensis - mer komfort og sikkerhet

Det skulle være en ansiktsløftning midt i livet. I stedet framstår Toyota Avensis som en ny bil. De største forbedringene er høyere komfort og bedre sikkerhet.

Avensis er ikke førstevalget til noen av testerne. Det har mye å gjøre med at vi ikke skal kjøpe testbilene med egne penger. For det første er vår utgave billigst av alle testbilene. Den har en 1,8 liters bensinmotor på 147 hester og automatgir og koster 380.000 kroner med Active utstyr. Dermed framstår den som et svært godt kjøp. Men det som kanskje er vel så viktig for barnefamilier med dårlig råd, er Toyotas gode driftssikkerhet og bruktverdi. I tillegg har forhandlere et rykte om alltid å ta seg godt av kundene. Legger du sammen alt dette, er det ikke rart at Avensis er blant bestselgerne i Norge.

Vår testbil er ikke størst. Plassen i baksetet og bagasjerommet ( 543 liter) er midt på treet blant de fem testbilene. Den har ikke den beste utstyrspakken og er heller ikke sterkest og raskest. Men på komfort er nye Avensis bant de beste. Det innvendige støynivået er lavt på landeveiskjøring, de nye setene er gode og automatgiret gjør bilen lettkjørt. Styringen av den trinnløse girkassen er endret slik at den gir fra seg noe mindre støy under akselerasjon. Likevel vil nok noen foretrekke manuelt gir på denne bilen.

Interiøret har fått en solid oppgradering, med blant annet større og bedre digitale skjermer. Enda viktigere er at Avensis har fått et sikkerhetsutstyr som Toyota kaller Safety Sense. Det gir blant annet  forhåndsvarsling og nødbrems for biler foran deg (mellom 10 og 80 km/t), vinglevarsler, automatisk fjernlyskontroll og skiltlesing.

Komfortabel og driftssikker
Mangler litt utstyr

Toyota Avensis stv.

Pris testbil:380 400,- 1,8 bensin, Active Style, automat inkl. leveringskostn.
Billigste:310 000,- Life bensin – 132 hk
Motor testbil:Firesyl. rekke bensin
Ytelse:147 hk/108 kW v. 6400 omdr.
Moment:180 Nm v. 4000 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:200 km/t/ 10,7 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,64 l/mil - 148 g/km
Dekk:Nokian Hakkapeliitta R2
Lengde cm:478
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1490/530

Her leser du hele testen med konkurrenter i magasinet Motor

Vi målte bensinforbruket på vår bil til 0,58 liter på mila på landeveien. Siden det er en bensinmotor, har den ikke problemene med NOx-utslipp i by, slik som dieselbiler.

Rimeligste Avensis stasjonsvogn har en 132 hester bensinmotor og koster fra 314.800 kroner. Bilen leveres ikke med firehjulstrekk.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

66,1 (67,0)*

Forbruk landevei l/mil

0,58 (0,55)*

Aks 0-100 km/t sek.

11,5 (10,4)*

Bagasjerom liter

543 (575)*

*= gjennomsnitt fem konkurrenter