test toyota auris hybrid stasjonsvogn
LITT BARSKERE: Toyota Auris har fått et mer spennende utseende, men fortsatt er det hybridløsningen og det gode kvalitetsryktet som er grunnlaget for salgssuksessen. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
interiør toyota auris hybrid stasjonsvogn
ØKONOMISK: Hybridsystemet gir lavt forbruk, lave CO2-utslipp og god kjørekomfort på lange turer. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Toyota auris hybrid stasjonsvogn med bakluke oppe
BAGASJEROMMET: Plassen bak i Auris stasjonsvogn er midt på treet i forhold til konkurrentene. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Motor test Toyota Auris stasjonsvogn 2015

Test Toyota Auris stasjonsvogn - driftssikker og grønn

Toyota Auris Sport Tourer er den første hybride stasjonsvognen i klassen. Lavt forbruk, lave utslipp og høy langturskomfort er resultatet.

Her leser du hele testen med fire konkurrenter i magasinet Motor

KONKURRENTENE LO. Det begynner å bli en stund siden konkurrentene lo av Toyotas hybrid-satsing. Rundt 60 prosent av alle Toyota-er i Norge har denne kombinasjonen av bensinmotor, elektrisk motor og batteripakke. Resultatet kommer godt til syne i vår test: På en tur fra Gardermoen til Øyer i Gudbrandsdalen på varierte vinterveier, målte vi et forbruk på 0,43 liter på mila, noe som er klart lavere enn de andre testbilene. Du får automatgir (trinnsløs CVT) på kjøpet, noe som gjør bilen både lettkjørt og komfortabel. Støynivået i 80 km/t målte vi til 66,5 dBA – det laveste av de fem testbilene. Dette er forklaringen på populariteten. Eller som en av testerne uttrykte det: – Hvorfor i alle verden skulle jeg kjøpe denne bilen med noe annet enn hybrid-drivverk? Auris har til og med fått hengerfeste, selv om vekten på det du trekker er begrenset til 350 kilo.

Prisen før registreringskostnader og vinterhjul er 295 300 kroner. Da får du en godt utstyrt bil. Førerplassen, inkludert setene, er betydelig bedre enn i forrige generasjon, men fortsatt ikke helt på Golf-nivå. Blant annet er lengdejusteringen av rattet begrenset. Vår to-meters mann sitter imidlertid bedre i Auris enn i de andre bilene. Styringen er litt lite presis etter vår smak. Toyota har vektlagt langturskomfort mer enn sporty kjøreglede.

Økonomisk, driftssikker og lettkjørt
Bergrenset hengervekt, rattjustering.

Toyota Auris Hybrid

Pris testbil:295 300,- 1,8 Hybrid CVT Executive
Billigste:223 400,- 90 hk bensin Sense
Motor testbil:bensin og elektrisk
Ytelse:Totalt 136 hk/100 kW
Moment:207 Nm v. 0 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:175/11,2 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,40 l/mil - 92 g/km
Dekk:Nokian Hakkapeliitta R
Lengde cm:456
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1410/455

Sikkerheten er meget god, Toyota-kundene er blant de aller mest fornøyde og driftssikkerheten i hybrid-systemet på topp ifølge tyske TÜV som har undersøkt dette.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

66,5  (67,5)*

Forbruk landevei l/mil

0,42 (0,58)*

Aks 0-100 km/t sek.

12,5 (11,5)*

Bagasjerom liter

530 (553)*

*= gjennomsnitt fem konkurrenter