Motor test av Tesla Model S med firehjulstrekk superbil avgiftsfri
AVGIFTSFRI: Mange nordmenn har fått oppfylt drømmen om en superbil med avgiftsfrie Tesla Model S. 70D er den nye stjernen med firehjulstrekk. Foto: Nina Ruud
Motor test av Tesla Model S med firehjulstrekk interiør
GOD PLASS: Innvendig er bilen høyteknologisk med en stor skjerm som styrer alt. Plassen er svært god. Foto: Nina Ruud
Motor test norske bestselgere 2016

Tesla Model S - drømmebilen

I et land med skyhøye bilpriser, er det lett å forelske seg i avgiftsfrie Tesla: En elegant luksusbil med overflod av krefter til en gunstig pris. Model S 70D er den nye stjernen.

AVGIFTS-FRITAKET for elbiler – ikke miljøperspektivet - er nøkkelen bak Tesla-suksessen. En bil som ellers ville kostet rundt 1,2 millioner kroner, har du fått for 600 000 kroner.

Det unike med Tesla Model S sammenliknet med andre elbiler, er rekkevidden. På sommerføre kan du regne med fra 400 kilometer og oppover alt etter hvilken modell du velger og hvor hard du er på gassen.

Vår testbil er en 70 D med alt utstyr til 580 000 kroner. D står for Duo, som betyr at den har to elektriske motorer – en foran og en bak – slik at bilen får firehjulstrekk. Motorene yter til sammen 334 hester, noe som er minst i Model S så langt. Det er imidlertid mer enn nok til å gi bilen super akselerasjon både fra stillestående og ved forbikjøring. Vi målte henholdsvis 5,7 og 1,7 sekunder. Noe tilsvarende har vi aldri vært borti. Du behøver ikke å gire og styrken i motorene er til stedet helt fra start. 250 000 kroner ekstra for 85D med opptil 700 hester er penger ut av vinduet.

Firehjulstrekken har vi så langt bare testet på våt asfalt. Der fungerer den bra. Vi regner med at den gjør det også på snø og is. Uansett setter bakkeklaringen begrensinger for å kjøre på de dårligste veiene.

Den store batteripakken er en del av bunnplaten i bilen, noe som gir svært god plass i bilen. Model S har bagasjerom både foran og bak. For rundt 15 000 kroner kan du få  to ekstra bakovervendte seter bak og har da plass til sju. Nye 70D har fått bedre seter, men interiøret preges av den enorme berøringsskjermen på dashbordet som styrer alle funksjoner i bilen. Det tar litt tid å lære seg alt og for noen blir dette for moderne. Du klarer for eksempel ikke å betjene varmeapparat uten å ta blikket fra veien. Kjørekomforten ellers er super. At bilen er nesten fem meter lang, merker du godt i parkeringshus.

Vår bil hadde en praktisk rekkevidde på rundt 39 mil. Skal du fullade batteriene fra kontakten på veggen hjemme, kan du regne med over ett døgn. Hurtiglader må til. Tesla har bygget egne superladere mellom de store, norske byene.

Komfort, ytelse, rekkevidde
Lang ladetid

Tesla Model S 70 D

Pris testbil:580 000,- Model S 70 D inkl. leveringskostn.
Billigste:511 000,- 385 hk Model S 60
Motor testbil:To elmotorer
Ytelse:Totalt 334 hk/246 kW
Moment:245 NM v. o omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:225 km/t - 5,4 sek.
Forbruk/CO2 blandet:1,6 kWh/mil - 0 g/km
Dekk:Michelin Pilot Sport3
Lengde cm:498
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:2156/444

Her leser du hele testen med konkurrenter i magasinet Motor

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

66,4

Forbruk landevei kWh/mil

1,6

Aks 0-100 km/t sek.

5,7

Bagasjerom liter

895