Test Suzuki S-Cross
FOR ALLE: Med en startpris under 300 000 kroner, er Suzuki S-Cross en firehjulstrekker for det brede lag av folket. Foto: Bo Mathisen
Test Suzuki S-Cross
LETTKJØRT: Det er lett å finne seg til rette bak rattet, men komforten er et hakk under de beste. Foto: Bo Mathisen
Motor test Suzuki S-Cross 2016

Suzuki S-Cross - firehjulstrekk for alle

Suzuki S-Cross er et hakk mindre enn de andre bilene, men med en startpris på under 300 000 kroner, blir den en attraktiv firehjulstrekker for mange.

 Her leser du hele testen med konkurrenter i magasinet Motor

BASERT PÅ ERFARINGER fra forgjengeren SX4, var ikke forventningene til nye S-Cross all verden. Men så viser det seg at den er blitt en riktig trivelig bil. Den er lettkejørt og enkel å finne seg til rette i. Setene er nye og gir helt grei sittekomfort. Interiøret er svært oversiktlig, men har fortsatt et litt billigere preg enn hos de dyrere konkurrentene. Det har blant annet med valg av materialer å gjøre. I tillegg bruker S-Cross noe lenger tid på å oppnå god varme i kupeen.

Bilen har en energisk dieselmotor med bra dreiemoment på 120 hester. I vår landeveistest noterte vi et forbruk på 0,44 liter på mila, som er det klart laveste av alle testbilene. I tillegg er komforten helt grei. I smådumper blir fjæringen litt stiv og stump, men det innvendige støynivået er det samme som i Mazda CX-5 når vi kjører i jevn hastighet. Vår testbil har sekstrinns manuell girkasse. Automatgir leveres bare på utgaven med bensinmotor.

På Suzuki S-Cross er firehjulstrekk standard. Den er elektronisk styrt med mulighet til å velge forskjellige kjøreprogrammer etter hvor glatt underlaget er. På ”auto”, som de fleste kommer til å bruke det meste av tiden, styrer systemet seg selv. Det vil si ren forhjulstrekk så lenge du kjører på asfalt, med mer krefter til bakhjulene når det blir glatt. Bakkeklaringen er bare 15,5 centimeter og det kan være et lite minus på gjensnødde hytteveier.

Rimelig og lettkjørt
Mangler aktive sikkerhetssystemer

Suzuki S-Cross

Pris testbil:339 900,- 1,6 DDiS GLX 4WD
Billigste:289 900,- 120 hk bensin 4WD
Motor testbil:Firesyl. rekke turbodiesel
Ytelse:120 hk/88 kW v. 3750 omdr.
Moment:370 NM v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:190 km/t - 10,9 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,54 l/mil - 0,44 l/mil
Dekk:Nokian Hakkapeliitta R2
Lengde cm:430
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1380/490

S-Cross har vokst betydelig sammenliknet med gamle SX-4. Med sine 4,30 meter er den likevel et hakk mindre enn de andre bilene i testen. Det betyr først og fremst et litt mindre bagasjerom og et litt trangere baksete. Men for en liten barnefamilie, eller et par, duger det likevel godt. På pluss-siden gjør dette at bilen er enklere å parkere og kjøre i by. Og du sparer rundt 100 000 kroner. Vår testbil med høyeste utstyrsgrad, koster 339 000 kroner pluss registreringskostnader. Driftssikkerheten til Suzuki står ikke noe tilbake for de andre testbilene, og i EuroNcaps kollisjonstester har S-Cross fått fem stjerner. S-Cross har ikke vinglevarsler, dødvinkelvarsler, automatisk brems for fotgjengere og andre aktive sikkerhetssystemer.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

67,5 (66,8)*

Forbruk landevei l/mil

0,44 (0,63)*

Aks 0-100 km/t sek.

13,6 (13,1)*

Bagasjerom liter

430 (492)*

*= gjennomsnitt seks konkurrenter