Motor tester Skoda Fabia stasjonsvog med firehjulstrekk størst i klassen
SUVEREN PLASS: Skoda Superb er bilen med den største innvendige plassen. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Motor tester Skoda Superb stasjonsvogn med firehjulstrekk størst i klassen
SITTER GODT: Bak rattet trives vi utmerket og en baksetet kan langbeinte virkeliog strekke seg. Med firehjultrekk går vinterkjøringen uten problemer. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Motor test Skoda Superb 2016

Skoda Superb er størst når det gjelder

Er du på jakt etter en bil med mye plass, er det vanskelig å komme utenom Skoda Superb. Baksetet har plass til langbeinte tenåringer og bagasjerommet sluker familiens feriebagasje.

Skoda er ikke lenger en typisk billigbil. Den er kanskje noen tusenlapper rimeligere enn tilsvarende modeller fra VW, men både når det gjelder følelsen av komfort og mengden av utstyr er den helt på høyde med konkurrentene. Elegant designen er blitt et varemerke.

I denne testen fikk vi med en av de dyreste Superb-utgavene – en 190 hesters turbodiesel med automatgir og Laurent&Klement-utstyr. Det betyr en pris på 483.000 kroner pluss registreringskostnader. Motoren gir overskudd av krefter, og leverer rask akselerasjon både fra stillestående og i forbikjøringer.  I tillegg til komfortutstyr som elektrisk justerbare skinnseter, varme i baksetet og parkeringsassistent , er sikkerhetsutstyr som adaptiv fartsholder, autobrems i by og xenon hovedlys standard. I tillegg har bilen noen overraskende praktiske detaljer som paraplyer i egne lommer i dørene og isskrape plassert i tanklokket.

Billigste utgave av Superb stasjonsvogn koster 309.000 kroner. Over halvparten av bilene selges med firehjulstrekk og med 150 hesters bensinmotor koster rimeligste utgave 389.000 kroner.

Førerplassen er svært oversiktlig og setene gode. Styringen er presis og bilen er stabil i vår kritiske unnamanøver. I tillegg er den lettkjørt på landeveien. Bilen har justerbart understell, men det er egentlig unødvendig. Den trives best når bryteren står på ”sport”. På mykeste nivå, føles den litt som en båt i bølger.

Vi målte et forbruk på 0,50 liter på mila på landeveiskjøring og det er lavest av alle testbilene.

Stor innvendig plass, god førerplass.
Justerbart understell for mykt.

Skoda Superb stv. 4WD

Pris testbil:474 000,- 2,0 TDi L&K, automat 4WD
Billigste:314 500,- Active– 125 hk bensin 2WD
Motor testbil:Firesyl rekke turbodiesel
Ytelse:190 hk/140 kW v. 3500 omdr.
Moment:400 Nm v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:235 km/t - 8,1 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,45 l/mil - 120 g/km
Dekk:Continental VikingContact6
Lengde cm:486
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1525/565

Her leser du hele testen med konkurrenter i magasinet Motor

Men det er altså på innvendig plass at Superb er en suveren vinner. Beinplassen i baksetet er ti centimeter lenger enn de fleste konkurrentene og bagasjerommet på 660 liter er suverent størst. I tillegg har ingeniørene fått plass til et reservehjul.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

66,6 (67,0)*

Forbruk landevei l/mil

0,50 (0,55)*

Aks 0-100 km/t sek.

10,3 (10,4)*

Bagasjerom liter

660 (575)*

*= gjennomsnitt fem konkurrenter