test skoda octavia
VINNEREN: I konkurranse med fire andre bestselgere, har alle våre fem testere Skoda Octavia som favoritt. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
interiør skoda octavia stasjonsvogn
KOMFORT OG PLASS: Størst plass og best komfort er Skodas oppskrift på å kapre nye kunder. Det vil lykkes. Foto: Jon Terje Hellgren Hanse
skoda octavia mye plass
PLASSVINNER: Skoda Octavia stasjonsvogn har den største plassen innvendig av alle testbislene. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Motor test Skoda Octavia stasjonsvogn 2015

Test Skoda Octavia stasjonsvogn - mye plass og god komfort

Dersom du fortsatt går rundt med en forstilling om Skoda som billigbil, er det på tide å tenke nytt. Nye Octavia er elegant, stor, komfortabel…og fortsatt prisgunstig.

Her finner du hele testen med fire konkurrenter i magasinet Motor

VI HAR SPURT Skoda-eierne om hva de synes om bilen sin, og svaret er entydig: ­– Det er vi som får aller mest bil for pengene. Begeistringen blir neppe mindre når nye Octavia stasjonsvogn nå er på veien. Den er nesten en halv klasse større enn flere av konkurrentene i kompakt-klassen. Det betyr mye plass i baksetet og et bagasjerom på hele 610 liter med fem seter i bruk. Her får du plass til to golfbager og to traller, ifølge en av testerne som driver med sånt. Sagt på en annen måte; dette er en bil som klart vil dekke behovet til en barnefamilie.

Men det er mye mer enn det praktiske med Octavia: Førerplassen er super, med gode seter, elegant design  og meget god oversikt. Den store berøringsskjermen med radio, navigasjon, er et eksempel til etterfølgelse. Kjørekomforten er av beste merke, med lite støy i kupeen. Svært godt hovedlys er viktig både for komfort og sikkerhet. Det tar litt lenger tid å få opp varmen i kupeen enn hos de raskeste konkurrentene. Du kan få det samme spennende utstyret i Skoda Octavia som i VW Golf.

Kjørekomforten og plassen
Litt treg varme i kupeen

Skoda Octavia stv.

Pris testbil:309 400,- 1,4 TSI Elegance DSG
Billigste:235 900,- 1,2 TSI Active
Motor testbil:Firesyl bensin m/turbo
Ytelse:140 hk/103 kW v.4500 omdr.
Moment:250 Nm v. 1500 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:212/8,5 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,54 l/mil -118 g/km
Dekk:Nokian Hakkapeliitta R
Lengde cm:466
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1287/570

Bilen vår har en moderne 1,4 liters bensinmotor med turbo på 140 hester, kombinert med en sjutrinns DSG automatgirkasse. Det gir deg mye krefter, sportslige ytelser, samtidig som vi målte et forbruk på bare 0,52 liter på mila på landeveiskjøring. Prisen på vår bil er 309 400 inkludert registreringskostnader. Du sparer 15 000 kroner hvis du klarer deg med en 105 hester diesel.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

67,0  (67,5)*

Forbruk landevei l/mil

0,52 (0,58)*

Aks 0-100 km/t sek.

9,4 (11,5)*

Bagasjerom liter

610 (553)*

*= gjennomsnitt fem konkurrenter