Test Skoda Fabia
FAVORITT: Skoda får teknologien fra VW, men selger til en lavere pris. For mange er Fabia blitt en småbil-favoritt. Foto: Nina Ruud
Motor test Skoda Fabia
MYE KOMFORT: Bak rattet i Fabia er det lett å finne en komfortabel kjørestilling. OBS: Speedometeret har minimal misvisning. Foto: Nina Ruud
Motor test Skoda Fabia 2015

Skoda Fabia - småbil med langturkomfort

Skoda Fabia gir deg mye av den samme plassen og komforten som i VW Polo, bare til en lavere pris. Skulle vi kjøre Oslo-Bodø i morgen, er dette bilen vi ville valgt.

SKODA FABIA er blitt lavere og bredere, mens lengden er den samme som før. Det bidrar til et mer elegant utseende. At Fabia har teknikk fra VW, betyr blant annet en splitter ny 1,2 liters bensinmotor på 90 hester som sitter i vår bil. Den har en turbo som bidrar til godt dreiemoment på lave turtall og god styrke i landeveishastigheter. Mye av kjøreegenskapene kjenner vi igjen fra storebror Octavia. Det betyr en nesten god kombinasjon mellom komfort og veiholdning.

Fabia er den raskeste av testbilene både fra 0-100 km/t og i forbikjøringer. Noe av forklaringen ligger også i et bilen er relativt lett. Forbruket i vår landeveissyklus, målte vi til 0,61 liter på mila. Det er en del høyere enn det fabrikken lover.

Interiøret i Skoda er kanskje ikke veldig spennende, men svært oversiktlig. Setene er gode og vi finner lett en fin kjørestilling. Plassen i baksetet er blant de største i klassen, men setene er formet for to. Det betyr at bare to voksne sitter bra. Bagasjerommet er økt til 330 liter, omtrent det samme som i Hyundai i20. 

God plass og kjørekomfort.
Forbruket

Skoda Fabia

Pris testbil:192 900,- 1,2 TSI Style
Billigste:156 500,- 60 hk bensin
Motor testbil:90 hk/66 kW v. 4400 omdr.
Ytelse:90 hk/66 kW v. 4400 omdr.
Moment:160 NM v. 1400 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:182 km/t - 10,9 sek
Forbruk/CO2 blandet:0,47 l/mil - 107 g(km
Dekk:Nokian Hakkapeliitta R (vinter)
Lengde cm:399
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1034/455

Her leser du hele testen med konkurrenter i magasinet Motor

Vår testbil har Style-utstyr med blant annet LED hovedlys, regnsensor for pusserne og autobrems som virker i byhastigheter. Prisen er rundt 207 000 kroner ferdig på veien. Rimeligste utgave av Fabia har en 60 hesters motor og koster 156 500 kroner pluss registreringskostnader. Den blir nok i svakeste laget. Fabia kommer også som stasjonsvogn med et pristillegg på 8000 kroner. Her er det virkelig snakk om mye plass for pengene. Kanskje ikke så merkelig at dette er blitt bestselgeren.

Fabia fikk høyeste karakter – fem stjerner – da den ble kollisjonstestet av EuroNcap sist høst. Eneste minus var høye belastninger i nakken til baksetepassasjerene i påkjørsler bakfra.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

67,8 (66,7)*

Forbruk landevei l/mil

0,61 (0,59)*

Aks 0-100 km/t sek.

12,5 (13,3)*

Bagasjerom liter

330 (305)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter