Motor tester Renault Captur - en kompakt og rimelig SUV
SPENNENDE: Spennende utseende og kule farger er blant tilbakemeldingene på Renault Captur. Foto: Nina Ruud
Motor tester Renault Captur - en kompakt og rimelig SUV
KOMPAKT: Kompakte utvendige mål gjør bile enkel å kjøre i trange gater, men interiøret gjenspeiler litt av den gunstige prisen. Foto: Nina Ruud
Motor test Renault Captur 2016

Rimelig, kompakt og komfortabel Renault Captur

Renault Captur har allerede rukket å bli en suksess i det året den har vært i norske butikker. Kompakt, komfortabel og rimelig er egenskaper norske bilkjøpere setter pris på.

SUKSESS er relativt. For Renault, som har slitt med salget de siste årene, kom Captur som en liten frelser. Den passer rett inn i den klassen av biler som nå øker mest. Den er noen centimeter kortere enn de to andre testbilene, men likevel har den litt større bagasjerom (377 liter) enn Mazda CX-3. Baksetene kan flyttes fram og tilbake og med 4,12 meter fra støtfanger til støtfanger er den lett å manøvrere i trange gater og parkeringshus.

En annen ting som bidrar til suksessen er prisen. I rimeligste utgave, med en 90 hesters bensinmotor, koster den i overkant av 210.000 kroner ferdig registrert. Vår bil med 120 hester bensinmotor, automatgir og bra utstyr, koster i overkant av 260.000 kroner. Automatgiret, som har to elektrisk styrte kløtsjer,  kan anbefales. Det gjør bilen lettkjørt og bidrar til god komfort. Motoren er utstyrt med turbo, noe som gir bra dreiemoment på lavt turtall. Fabrikken skryter av et forbruk på 0,54 liter på mila på blandet kjøring, men vi målte 0,62.

Vi sitter greit, men setene har litt korte sitteputer. Vindusstolpene hinder noe av sikte ut, spesielt i rundkjøringer. Skjermen på dashbordet er litt liten og bilen har ikke DAB-radio. Captur har avtagbare setetrekk som kan vaskes.

I vår kritiske unnamanøvertest oppfører bilen seg imidlertid ikke så bra. Første manøver til venstre går greit, men når vi skal tilbake inn i riktig kjørefelt blokkerer forhjulene på slik at den blir umulig å styre og fortsetter rett fram. På landeveien vil det i verste fall kunne medføre en frontkollisjon med møtende kjøretøy. Renault har sjekket, men ikke funnet noen feil på testbilen.

Billig og komfortabel
Oppførsel i elgtesten

Renault Captur

Pris testbil:254 500,- TCe 120 aut. Dynamic
Billigste:204 500,- Expression – 90 hk bensin
Motor testbil:Firesyl. rekke bensin m/turbo
Ytelse:120 hk/85 kW v. 4900 omdr.
Moment:190 Nm v. 2000 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:192 km/t/ 10,9 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,54 l/mil - 125 g/km
Dekk:Michelin Primacy
Lengde cm:412
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1255/471

Her leser du hele testen med konkurrenter i magasinet Motor

I EuroNcaps kollisjonstest i 2013 fikk Captur høyeste karakter fem stjerner. Skulle bilen blitt vurdert etter årets nye, strenge regler, slik som Mazda CX-3 er blitt, ville karakteren sannsynligvis blitt fire stjerner. Årsaken er at den mangler sikkerhetsutstyr som autobrems i bykjøring og vinglevarsler.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA: 68,2 (68,7)*

Forbruk landevei l/mil: 0,62 (0,60)*

Aks 0-100 km/t sek.: 12,4 (11,4)*

Bagasjerom liter; 377 (399)*

*= gjennomsnitt tre konkurrenter