MOtor test Opel Mokka 2013
FALLER FOR MOKKA: Mange av de første som kjøpte Mokka da den kom til Norge var kvinner. Noen faller for utseendet, noen for de lettbeinte kjøreegenskapene. Foto: Egil Nordlien
Motor test Opel Mokka 2013
LETTKJØRT: Mokka er nesten like lettkjørt som en VW Polo. Du sitter høyt og godt bak rattet, har fin oversikt ut. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TESTEN: OPEL MOKKA

Lettbeint sjarmør fra Opel

Opel Mokka er ikke store bilen, men sjarmerer mange med spennende utseende og lettbeinte kjøreegenskaper.

Del denne artikkelen

Opel har ikke hatt en tilsvarende bil tidligere. Det betyr at Opel jakter på nye kunder med Mokka. Og det får de. Da vi snakket med en av de store Opel-forhandlerne ei uke etter at bilen kom i butikken, var mange av de første kjøperne kvinner. Mange faller for utseendet, og de kompakte utvendige målene gjør bilen enkel og oversiktlig å kjøre. Med 4,28 centimeter fra støtfanger til støtfanger får du ingen problemer i trange P-hus. Men den er også den minste bilen i testen. I praksis vil det si at to voksne sitter fint bak, men det bli litt trangt for tre. Bagasjerommet på 356 liter er litt mindre enn i nye VW Golf.

Men det er ikke bare i trange gater at den kompakte ytre målene slår positivt ut. Mokka er nesten like lettkjørt som en VW Polo. Du sitter høyt og godt bak rattet, har fin oversikt ut, styringen er kvikk, men dashbordet har så mange knapper at det tar litt tid å gjøre seg kjent. En bensinmotoren på 140 hester gir deg mye krefter og rutte med. En liten turbo gjør at motoren får maksimalt dreiemoment allerede ved 1850 omdreininger. Dette er den eneste av testbilene som har bensinmotor, noe som gir lave NOx-utslipp og er gunstig med tanke på lokal forurensing. Forbruket på 0,64 liter på mila er imidlertid noe høyere enn hos konkurrentene med dieselmotor. Firehjulstrekken er automatisk. Det vil si at bilen normalt trekker på forhjulene, og at bakhjulene koples via en elektronisk styrt lamellkløtsj når forhjulene begynner å slippe.

God kjøreegenskaper med firehjulstrekk
Lite bagasjerom

Opel Mokka 1,4 T Cosmo

Pris testbil:1,4 T 4x4 Cosmo– Kr 334 000,-
Billigste:Fra kr 239 000,- (1,6 ecoFLEX 2WD – 115 hk)
Motor testbil:Fire syl. rekke, bensin, 1364 ccm/
Ytelse:140 hk/103 kW
Moment:200 Nm v. 1850 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:195 km/t/10,0 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,64/149
Dekk:Continental CrossContact – 235/50 R18
Lengde cm:428
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1425/429

Den korte akselavstanden gir et minus i form av en litt ”spretten” følelse på veier med mye smådumper.

Med denne relativt store motoren og godt med utstyr koster Mokka 334 000 kroner pluss omkostninger, Den er dermed den billigste av testbilene. Vår bil har i tillegg en 9000 kroners Opel Eye-pakke med et kamera som leser trafikkskiltene og som ”ser og varsler” dersom du er uoppmerksom og i ferd med å kjøre på bilen foran. Rimeligste utgave av Mokka med tohjulstrekk og en 115 hesters bensinmotor koster fra 239 000 kroner. Det er så vidt vi kan skjønne en meget god pris. Vi har tidligere prøvd Mokka med en 1,7 liters dieselmotor. Den støyer mer og er derfor mindre komfortabel.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

64,0  (63,8)*

Forbruk landevei l/mil

0,64 (0,56)*

Aks 0-100 km/t sek.

11,3 (11,9)*

Bagasjerom liter

356  (473)*

*= gjennomsnitt seks konkurrenter