

Sprek gjerrigknark
Med nye, gjerrige motorer og spreke kjøreegenskaper, skal Opel vinne tilbake småbil-kundene. Bare fire stjerner i EuroNcap-testen var nok en liten strek i regningen.
DET ER MER enn et nytt utseende med Opel Corsa. Først og fremst en ny, tresylindret bensinmotor på 90 hester som presterer langt bedre enn vi forventer. Sammen med en sekstrinns girkasse er den sterk og energisk i alle situasjoner. Det gir følelsen av en kvikk og ganske kjapp småbil. I tillegg er den gjerrig. I vår kjøresyklus på landeveien, noterte vi et forbruk på 0,54 liter på mila. På en lengre tur fra Oslo til Telemark, brukte bilen bare 0,43 liter på mila. I tillegg er motoren ganske støysvak.
Vi har den dyreste utstyrsvarianten Premium til rundt 210 900 kroner ferdig på veien. Med andre ord relativt dyr, men så er også xenon hovedlys, regnsensor for pusserne, oppvarmet frontrute og ratt, stor skjerm for ryggekameraet og mer standard. For 6900 kroner ekstra får du Opel Eye, som gir deg avstandsvarsel til bilen foran, skiltleser, blindsonevarsler, kollisjonsvarsler og mer. Det anbefales.
Den rimeligste utgave av Corsa, til i underkant av 170 000 kroner ferdig på veien, har også denne 90 hesters motoren, men mangler mye av det spennende utstyret.
Opel har valgt å beholde omtrent den samme størrelsen på bilen og derfor er bagasjerommet litt mindre enn i Hyundai i20. Baksetet har imidlertid en flat sittebenk, som gjør det enkelt å sette inn barneseter her. Tre voksne sitter i tillegg brukbart.
Opel Corsa 1,0
Pris testbil: | 210 900,- 1,0 Premium |
---|---|
Billigste: | 164 900,- 90 hk Edition |
Motor testbil: | Tresyl. rekke bensin m/turbo |
Ytelse: | 90 hk/66 kW v. 3700 omdr. |
Moment: | 170 NM v. 1800 omdr. |
Toppfart/aks. 0-100 km/t: | 180 km/t - 11,9 sek. |
Forbruk/CO2 blandet: | 0,45 l/mil - |
Dekk: | Continental EcoContact |
Lengde cm: | 407 |
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: | 1124/466 |
Her leser du hele testen med konkurrenter i magasinet Motor
I elgtesten vår kjører bilen stabilt og fint og har god styrerespons. Antisladdsystemet korrigerer fint antydninger til bakhjulsskrens. Førersetet er midt på treet. Corsa er den tyngste bilen i testen, men kan også trekke henger på hele 1200 kilo.
Opel Corsa fikk karakteren fire stjerner da den ble kollisjonstestet av EuroNcap i fjor høst. Det som trakk ned var at passasjerene bak hadde høye belastninger på nakken i påkjørsler bakfra. Passasjeren foran hadde for høye belastninger i brystet i sidekollisjon med stolpe.
VÅRE MÅLINGER
Støy v/90 km/t dBA
67,2 (66,7)*
Forbruk landevei l/mil
0,54 (0,59)*
Aks 0-100 km/t sek.
13,4 (13,3)*
Bagasjerom liter
285 (305)*
*= gjennomsnitt fire konkurrenter