test opel adam en kul bybil
URBAN OG KUL: Adam må ikke bedømmes ut ifra det praktiske innholdet. Dette er en kul bil for urbane unge eller godt voksne, med velfylt lommebok. Foto: Rune Korsvoll
test opel adam interiøret er fint og har mye utstyr
MED HIMMELEN SOM TAK: Kjøper du en Opel Adam kan du i stor grad tilpasse den din egen smak og velge mellom 19 interiørefarger. Hva med en stjernehimmel? Foto: Rune Korsvoll
test opel adam bagajserom ikke så praktisk
IKKE PRAKTISK: Opel Aadam er ikke veldig praktisk. Foto: Rune Korsvoll
TEst Opel Adam

Barsk i byen

Opels mål har vært å lage den kuleste småbilen i gata. Designerne har fått fritt spillerom, mens ingeniørene som har jobbet med det praktiske innholdet har tapt mange kamper.

Det var aldri noe mål å gjøre Adam til en praktisk bil. Vi ville lage en stilig bil som vekker oppsikt og som kan konkurrere om de designbevisste kundene som ellers ville velge Mini eller Fiat 500, sa designsjef Mark Adams til Motor da Adam ble vist første gang.

Og det har Opel klart. Adam vekker oppsikt på veien og er blitt en eksklusiv liten bybil som folk snur seg etter. Eksklusiv betyr at den kan leveres med mye spennende utstyr, inkludert en himmel med lysene led-stjerner i taket, spennende farger med navn som Purple Fiction og Saturday White Fever og 19 forskjellige interiørfarger. Men eksklusiv betyr også at den er relativt dyr. Den billigste utgaven med 70 hesters bensinmotor koster 159 000 kroner, pluss registreringskostnad og vinterhjul. Vår testbil, som har en 87 hesters bensinmotor og såkalt Glam utstyr, koster i utgangspunktet 185 000 kroner pluss kostnader. Men med ekstrautstyr som stjernehimmelen og en del annet kommer vi opp mot 220 000 kroner.

Opel Adam er litt lenger enn Kia Picanto og VW Up, men er likevel en bil for to personer. Baksetene er små og egner seg dårlig for voksne. Heller ikke barn sitter godt her. Med bare to dører blir atkomsten til baksetet alt annet enn enkel. Bagasjerommet på bare 175 liter. Det betyr at du har plass til to handleposer og knapt nok det. Adam kan ikke trekke henger,. Førerplassen er derimot ganske luftig. Vi sitter bra i setene, finner lett en god kjørestilling og får følelse av at Adam er en noe mer påkostet bil enn de to andre bilene i testen. Blant annet har den nyttig utstyr som multifunksjonsratt og varsling for kjøretøyer i blindsonen når du skifter kjørefelt. Adam har det laveste innvendige støynivået når vi kjører de tre testbilene på regnvåt asfalt. Likevel støyer den noe mer enn større familiebiler, blant annet på grunn av de store 17-tommers hjulene. På svingete landeveier får vi nesten gokart-følelse. Styringen er meget presis og fjæringen relativt stiv, noe som gjør at den lystrer vårt minste rattutslag. Til gjengjeld merkes hullene i veien godt.

Kul bybil
Prisen og det praktiske

Opel Adam 1,4 Glam

Pris testbil:Kr 185.000,-
Billigste:Kr 159.000,-
Motor testbil:Fire syl. bensin, 1398 ccm
Ytelse:87 hk/ 64 kW v. 6000 omdr.
Moment:130 Nm v. 4000
Toppfart/aks. 0-100 km/t:176 km/t/ 12,5 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,51 l/mil - 119 g/km
Dekk:Continental Eco Contact – 215/45 R17
Lengde cm:370
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1120/390

Opel kommer nå med en ny generasjon bensinmotorer og det er nødvendig. Motoren på 87 hesters i vår testbil er ikke av de mest moderne. Den er litt slapp på lave turtall, noe Opel har forsøkt å bøte på med en relativt lav girutveksling. Det betyr at du kjører med 3000 omdreininger i 100 km/t. Dermed blir forbruket 0,51 liter på mila og CO2-utslippet 119 gram per kilometer, som er relativt mye på en så liten bil. Det hjelper heller ikke på forbruket at Adam er 200 kilo tyngre enn Picanto og UP.