test Nissan X-Trail
EN REVOLUSJON: Sammenliknet med gamle X-Trail, er dette noe bortimot en revolusjon både når det gjelder design, kjørekomfort og teknologi. Foto: Bo Mathisen
Test Nissan X-Trail
GOD PLASS: Nissan X-Trail har god plass til en barnefamilie og førerplassen er svært oversiktlig. Foto: Bo Mathisen
Motor test NIssan X-Trail 2015

Test Nissan X-Trail - en liten revolusjon

I nye Nissan X-Trail er de knapt en skrue igjen fra den gamle, firkantete firehjulstrekkeren vi kjenner. Ny design, nye motorer, bedre utstyr og en rimelig utgave med tohjulstrekk gjør dette til en spennende nyhet.

Her leser du hele testen med konkurrenter i magasinet Motor

SAMMENLIKNET MED GAMLE X-Trail er bilen blitt betydelig mer elegant. Linjene kjenner vi godt igjen fra lillebror Qashqai. Også innvendig er designen ny, med mange funksjoner på en berøringsskjerm. På skjermen får du også et bilde av alt som befinner seg rundt bilen. Interiøret er ryddig og oversiktlig, samtidig som de nye setene gir bra sittekomfort. Oversikten fra førerplassen er god, bortsett fra at sidestolpene og de store speilene stjeler en del av sikten skrått forover.

Men 4,64 meter fra støtfanger til støtfanger er X-Trail en av de største bilene i testen. Dette gir et utmerket baksete for voksne eller tre barn i barnestoler. Bagasjerommet på 550 liter er størst av alle. Bilen leveres som sjuseter for 14 000 kroner ekstra.  

Motoren i vår bil er en 1,5 liters turbodiesel på 130 hester. Den høres kanskje liten ut, men takket være dreiemomentet på 320 newtonmeter gir den bra ytelser. Med bilen fullastet kan den kanskje bli i minste laget. Vår forbruksmåling ender med 0,57 liter på mila og X-Trail blir bare slått av Suzuki S-Cross.

Landeveiskomforten er helt grei. Motoren gir fra seg litt støy under akselerasjon, med i jevn hastighet er støynivået ganske komfortabelt. Fjæringen er relativt fast og på svingete veier kjører den bra til tross for at styringen ikke er veldig presis. X-Trail føles som den barskeste av testbilene, med en bakkeklaring på 20 centimeter, firehjulstrekk som kan kjøres automatisk eller i ”lock”  og mulighet for 2000 kilo hengervekt. Bilen har reservehjul som standard, noe som er et pluss for biler som kan brukes på litt tøffere veier.

Stor bil og sju seter
Litt slapp med full last

Nissan X-Trail 1,6 dCi

Pris testbil:400 000,- 1.6 dCi Tekna 4WD
Billigste:304 000,- 130 hk diesel 2WD
Motor testbil:Firesyl. rekke turbodiesel
Ytelse:130 hk/96 kW v. 4000 omdr.
Moment:320 NM v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:186 km/t - 11,0 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,53 l/mil - 139 g/km
Dekk:tinental CrossContact
Lengde cm:464
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1655/505

Med beste utstyrspakke koster vår bil 400 000 kroner pluss registreringskostnader. Med bare forhjulstrekk starter prisen på 304 000 kroner. Utstyret i testbilen er bra, med alt fra parkeringshjelp  til skiltgjenkjenning og vinglevarsler.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

66,5 (66,8)*

Forbruk landevei l/mil

0,57 (0,63)*

Aks 0-100 km/t sek.

13,6 (13,1)*

Bagasjerom liter

550 (492)*

*= gjennomsnitt seks konkurrenter