Test Nissan Qashqai
LITT PORSCHE: Flere nevner nye Porsche Macan når de kommenterer utseendet på Nissan Qashqai. Ingen dårlig sammenlikning, selv om følelsen bak rattet er mindre sportslig Foto: Bo Mathisen
Test Nissan Qasshqai interiør
PRAKTISK: De komfortable kjøreegenskapene kombineres med et praktisk innhold. Det er lett å trives bak rattet. Foto: Bo Mathisen
Motor tetst Nissan Qashqai 2015

Test Nissan Qashqai - ny suksess

Stilfullt utseende, komfortabel, med en motor som er gjerrig på dieseldråpene. Nye Nissan Qashqai har alt som skal til for å bli en enda større suksess enn forgjengeren.

Her leser du hele testen med tre konkurrenter i magasinet Motor

NISSAN QASHQAI kjørte jeg førte gang i Tyskland for et halvt år siden. Da imponerte den ikke like mye som nå på norske veier. Den er blitt litt lengre og bredere og har fått lengre akselavstand. Det gir bedre plass i baksetet. I bagasjerommet får du fint plass til barnevogna. Vår bil har en 110 hesters turbodiesel, som har et forbruk helt ned mot 0,38 liter på mila og CO2-utslipp på bare 99 gram ifølge fabrikken. Vi klarte 0,42 liter på mila på langkjøring uten å anstrenge oss og 0,48 på blandet kjøring. Det er også bra, selv om det er et stykke unna fabrikktallene. Akselerasjonen fra stillestående er ikke veldig imponerende med denne motoren, men under landeveiskjøring trekker den imponerende godt.

Bilen er litt for myk i understellet og har for liten motor til å gi mye sportslighet, eller kjøreglede som enkelte velger å kalle det. Men den tar det godt igjen på komforten. Den innvendig støyen er lav og fjæringen svært komfortabel. Vi sitter godt og interiøret er oversiktlig. Det gir høyere følelse av kvalitet enn tidligere. Et litt mer spennende fargevalg enn i vår testbil, vil heve nivået enda et hakk.

 Standardutstyret er bra med blant annet DAB-radio og kameraer som ser alt som beveger seg rundt bilen og varsler dersom du er i ferd med å kjøre på noe.  Du kan også få et system som lukeparkerer bilen for deg, leser trafikkskilt og nødbremser bilen før du krasjer.

Stilig med lavt forbruk
Litt slapp motor

Nissan Qashqai 2WD

Pris testbil:308 000,- 1,5 Tekna 2WD inkl. leveringskostn.
Billigste:249 900,- 115 hk bensin 2WD
Motor testbil:Firesyl. rekke turbodiesel
Ytelse:110 hk/81 kW v. 4000 omdr.
Moment:260 NM v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:182 km/t - 11,9 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,30 l/mil -99 g/km
Dekk:Bridgestone Dueller HP
Lengde cm:438
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1385/525

Med alt utstyr koster vår bil 308 000 kroner.  Sammenliknet med de fleste konkurrentene er dette en god pris.  Den billigste, men nye 1,2 liters bensinmotoren på 114 hester, koster fra 257 000 kroner. Den føles småslapp i forhold. Du får en bil med firehjulstrekk for bare 319 000 kroner pluss registreringskostnader, men automatgir får du foreløpig bare på de dyrere utgavene.

Nye Nissan Qashqai  ble kollisjonstestet av EuroNcap tidligere i år, med fem stjerner og høye poengsummer for sikkerheten til voksne, barn og fotgjengere som resultat.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

66,9  (67,0)*

Forbruk landevei l/mil

0,49 (0,64)*

Aks 0-100 km/t sek.

13,3 (12,4)*

Bagasjerom liter

430 (461)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter