Motor test av Nissan Leaf elektrisk favoritt
UVANLIG ELBIL: Da Nissan Leaf kom, var den noe så sjeldent som en elbil på størrelse med en Golf, med høy sikkerhet og god kjørekomfort. Foto: Nina Ruud
Test av Nissan Leaf interiør
MYE KOMFORT: Nissan Leaf er komfortabel, men kjørestillingen får et lite minus på grunn av manglende rattjustering. Foto: Nina Ruud
Motor test norske bestselgere 2016

Nissan Leaf startet elbil-revolusjonen

Da Nissan Leaf kom på markedet i 2011, var det starten på den norske elbil-revolusjonen. En rimelig elektrisk bil, med plass og kjøreegenskaper som en tradisjonell personbil, var midt i blinken.

SPÅDOMMENE om en tidlig død var mange. Mange trodde at lysten på Leaf ville avta etter et år eller to, men slik har det ikke gått. Etter fire år er Leaf fortsatt blant de mest solgte bilene i Norge.

Rekkeviddeangsten var til stede for mange de første månedene, men etter at Leaf beviste at den kunne tilbakelegge 15 mil på en ”tank”, ble stadig flere overbevist om at dette var en bil som kunne fylle de daglige transportbehovene.

Billigste Leaf koster i dag under 200 000 kroner ferdig på veien. For vår godt utstyrte Nordic-utgave, med blant annet en ekstra hurtig lader på 6,6 kW, må du ut med rundt 270 000 kroner. Nissan lover en rekkevidde på 200 kilometer. Vi fikk 155 ut av en fulladet batteripakke i rundt ti varmegrader. Med en hurtiglader fylte vi batteriet på under en halv time. Fra veggkontakten hjemme (10 amp.) tar det rundt åtte timer.

Leaf er lettkjørt og ganske komfortabel, med lavt støynivå og et trinnløst automatgir. I vår elgtest avslører den et litt for mykt  understell og upresis styring. Det lave tyngdepunktet bidrar til at hjulene holder seg på bakken og ESP-systemet korrigerer fint tendenser til skrens.

Motoren på 109 hester har et høyt dreiemoment fra start og gir rask akselerasjon. Setene er helt greie, mens den digitale skjermen på dashbordet gir reflekser og har dårlig lesbarhet. Bilen har ikke DAB-radio som standard. Lengdejustering av rattet mangler også, noe som gjør det vanskeligere å finne en god kjørestilling. Leaf er registrert for fire og har ganske stort bagasjerom til elbil å være. Bakseteryggene kan felles ned, men gir ikke flatt lasterom.

Komfort og pris
Førerplassen

Nissan Leaf

Pris testbil:258 000,- Nordic
Billigste:181 000,- Visia
Motor testbil:Elmotor - batterier 24 kWh
Ytelse:109 hk/80 kW
Moment:254 NM v. 0 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:144 km/t - 11,5 sek.
Forbruk/CO2 blandet:1,5 kWh/mil - 0 g/km
Dekk:Dunlop Enasave
Lengde cm:445
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1505/440

Her leser du hele testen i magasinet Motor

Leaf er den elbilen som har gått flest kilometer på norske veier, og så langt ser driftssikkerheten ut til å være svært god.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

65,0

Forbruk landevei kWh/mil

1,4

Aks 0-100 km/t sek.

11,7

Bagasjerom liter

370