Test Mitsubishi ASX
KOMPAKT OG PRAKTISK: ASX har lenge vært en av Mitsubishis bestselgere. Den er kompakt, praktisk og rimelig med tohjulstrekk. Foto: Bo Mathisen
Test Mitsubishi ASX interiør
LITT MINDRE: At ASX er litt mindre, og dermed mer oversiktlig, enn en del konkurrenter, kan være nøkkelen til suksessen. Foto: Bo Mathisen
Motor test Mitsubishi ASX 2015

Test Mitsubishi ASX - kompakt firehjulstrekk

Med tohjulstrekk er Mitsubishi ASX en av de billigste kompakt-SUV-ene på markedet. Likevel velger nesten alle kundene firehjulstrekk, for også den har en fin pris.

Her leser du hele testen med tre konkurrenter i magasinet Motor

MED TOHJULSTREKK koster ASX fra 229 500 kroner. Da  får du en 1,6 liters bensinmotor på 116 hester, som ikke gir veldig mye kjøreglede. Det gjør derimot dieselmotoren på 150 hester som sitter i vår bil. Dette er den samme motoren som Mitsubishi bruker i storebror Outlandet, og den gjør ASX til en liten råtass. Den er raskest av ale testbilene både fra 0-100 og i forbikjøringstesten 50-80 km/t. Med denne motoren koster bilen til gjengjeld 389 900, inkludert automatgir. Synd bare at testen foregår på tørr asfalt, slik at firehjulstrekken i vår bil ikke kommer til sin rett. På snøtunge hytteveier ville denne kombinasjonen vært en drøm. ASX har litt lavere bakkeklaring enn de beste, og det kunne i så fall vært begrensningen.

Bagasjerommet har dobbelt bunn. Bruker du alle muligheter, er plassen grei, men du sliter med å få plass til ei barnevogn bak. Det skyldes at ASX er kortere enn både Nissan Qashqai og Kia Sportage. Men akkurat det kan være en av årsakene til suksessen. Bilen er oversiktlig og lett å parkere. Ikke minst eldre, som ikke har behov for et stort bagasjerom, synes akkurat det er en stor fordel. Da spiller det heller ikke så stor rolle at beinplassen i baksetet er litt mindre enn i de tre andre.

Oversiktlig og rimelig
Førermiljø og bakkeklaring

Pris testbil:389 900,- 2,2 DI-D Instyle+ 4WD inkl. leveringskostn.
Billigste:229 500,- 116 hk bensin 2WD
Motor testbil:Firesyl. rekke turbodiesel
Ytelse:150 hk/110 kW v. 3500 omdr.
Moment:360 NM v. 1500 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:190 km/t - 10,8 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,58 l/mil - 153 g/km
Dekk:Yokohama Aspac
Lengde cm:430
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1595/465

På veien får vi en følelse av at ASX begynner å få noen år på nakken. Radio/navigasjonssystemet er litt uoversiktlig og jobber tregt. Fjæringskomforten er grei, men det innvendige støynivået målte vi til 67,5 dBA og det er relativt høyt. Bilen er litt tung på rattet i småkjøring og krenger en god del i vår kritiske unnamanøver. Vi målte er forbruk på blandet kjøring til 0,68 liter på mila. Det er litt høyere enn det vi forventer av en moderne dieselmotor, men firehjulstrekken og den ekstra vekten stjeler dråper.

Mitsubishi ASX er kollisjonstestet av EuroNcap med høyeste karakter, fem stjerner, som resultat. Både for sikkerheten til voksne, barn og fotgjengeren får den fine poengsummer.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA: 67,5  (67,0)*

Forbruk landevei l/mil: 0,68 (0,64)*

Aks 0-100 km/t sek.: 11,2 (12,4)*

Bagasjerom liter: 419 (461)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter