Test Mini Cooper
VELLYKKET RETRO: Mini er noe så sjeldent som en vellykket retrobil. Utseende og kjøreglede er det som gjelder. Foto: Bo Mathisen
Test Mini Cooper interiør
RASK: Ny, tresylindret twin-turbo motor og en rask automatgirkasse bidrar til årets mest spennende kjøreopplevelse. Foto: Bo Mathisen
Motor test Mini Cooper 2015

Mini Cooper 2015 - gåsehud og kjøreglede

En morsommere bil å kjøre enn Mini Cooper skal du lete lenge etter. Med ett hjul i hvert hjørne og en småhissig motor, gir den vår erfarne testsjåfør gåsehud på svingete veier.

Her leser du hele testen med tre konkurrenter i magasinet Motor

Mini feirer i disse dager at tre millioner biler er produsert på fabrikken i Oxford, England, etter at BMW tok over å relanserte bilen i 2001. Oppskriften er omtrent den samme som da Mini første gang så dagens lys: Ett hjul i hvert hjørne, tverrstilt motor, forhjulstrekk og et firkantet design som gir maksimal plass i en liten bil.

Men Mini handler ikke om praktisk innhold. Kjøreglede er nøkkelordet. Du sitter lavt og omtrent midt i bilen. De nye setene gir god sidestøtte og sittekomfort. Understellet er bygget for stabile og presise kjøreegenskaper og med lave 40-profil dekk elsker den svingete veier. I vår kritiske elgtest reagerer den lynkjapt på styringen og ligger klistret på asfalten. Men du kjenner de fleste ujevnhetene i veien. Støynivået i kupeen på dårlig asfalt målte vi til 70,2 dBA, det høyeste av alle testbilene.

På nye Mini er speedometeret flyttet fra midten av dashbordet til midt foran føreren. I tillegg er bryterne for vindusheisene flyttet til dørene. Bra.

Vår Cooper-utgave har en ny tresylindret bensinmotor med to turbo-er på 136 hester under panseret. En fantastisk motor som tar bilen fra 0-100 km/t på 9,4 sekunder i vår test. I tillegg trekker den svært godt på lave turtall. I daglig kjøring hører vi lite til den typiske tresylinder-lyden. Den nye automatgirkassen med skifter raskt når du legger inn en aktiv kjørestil og komfortabelt når du er på søndagstur. En sterkere motor enn dette trenger du ikke i Mini. Dermed blir prisen på kjøretøyet ganske hyggelig –  i underkant av 250 000 koster vår testbil.

Kjøreglede og ytelser
Bagasjerom og innvendig støy

Mini Cooper 1,5

Pris testbil:246 300,- 1,5 bensin autom.
Billigste:194 600,- 75 hk bensin One
Motor testbil:Tresyl. rekke bensin twin turbo
Ytelse:136 hk/100 kW v. 4500 omdr.
Moment:220 NM v. 1250 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:210 km/t - 7,8 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,47 l/mil - 109 g/km
Dekk:Pirelli Cinturato P7
Lengde cm:382
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1115/405

Praktisk er imidlertid ikke et ord som faller oss lett i hu.  Bilen er registrert for fire, men med tre dører og et bagasjerom på bare 211 liter – omtrent halvparten av en VW Golf – er dette en bil for en eller to. Kommer du deg først inn i baksetet, sitter du imidlertid helt greit. Mini finnes også i en 16 centimeter lengre utgave med bakdører, som ikke koster mer enn 8000 kroner ekstra. Da får du i hvert fall litt mer praktisk innhold for pengene.

Nye Mini er ennå ikke kollisjonstestet av EuroNcap. Forrige generasjon ble testet i 2010 med høyeste karakter – fem stjerner – som resultat.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

70,2  (68,6)*

Forbruk landevei l/mil

0,67 (0,59)*

Aks 0-100 km/t sek.

9,4 (12,4)*

Bagasjerom liter

211 (285)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter