test mercedes citan er en liten kassebil med mye komfort
NYHET: Mercedes Citan – en avlegger av Renault Kangoo og den nyeste av bilene i klassen – ønsker å utfordre de beste i klassen. Foto: Rune Korsvoll
Test Mercedes Citan varebil med komfortabelt interiør
GOD KOMFORT: Den når ikke opp til personbilnivå, men kjørekomforten i Citan er blant de bedre i klassen. Foto: Rune Korsvoll
test mercedes citan med varerom
PRAKTISK: Varerommet og nyttelasten er litt mindre enn i Caddy og Berlingo, men to skyvedører er meget praktisk. Foto: Rune Korsvoll
Test Mercedes Citan

En stjerne på jobben

Noen er opptatt av stjerner … også på jobben. Mercedes Citan er ny, har ennå ikke etablert seg skikkelig i markedet, men har en kjørekomfort som kan løfte den høyt.

Synes du Citan likner en bil du har sett før? Ikke så rart, for dette er en avlegger av Renault Kangoo. Men den store stjernen i fronten og andre designgrep forsøker å gi et signal om at dette er en ekte Mercedes.

Foreløpig er det et stykke igjen til den suksessen som de to andre testbilene opplever. Det skyldes selvfølgelig at Citan er ny i markedet, men også at den kommer i færre utgaver. Blant annet får du ikke automat eller firehjulstrekk som er blitt populært i denne klassen. Men Citan finnes i en ekstra lang utgave (4,71 meter). Den har et lasterom på 3,8 kubikkmeter, som er litt mindre enn den lange utgaven av VW Caddy. En kort utgave på 3,95 meter er lite aktuell i Norge fordi den er for liten for ”statskassa” (kassa som myndighetene krever at skal få plass i lasterommet) og dermed får personbilavgift.

Vår testbil, en mellomlang utgave med en 90 hesters turbodiesel under panseret, koster 200 000 kroner pluss leveringskostnader. Dette er motoren som selger best, og forbruket oppgis av fabrikken til lave 0,43 l/mil på blandet kjøring. Vi målte akselerasjonen fra 0–100 til 14,4 sekunder, som er raskest av de tre bilene. Også i forbikjøringsakselerasjon er dette den raskeste bilen. Kjører du tungt lass, kan en 110 hesters turbodiesel være aktuell. Vi sitter godt i denne bilen og med girspaken tett ved rattet, blir bilen lettkjørt. Støynivået i jevn hastighet målte vi til 70 dBA, det samme som i Caddy og Berlingo. Fjæringskomforten føles et hakk bedre. Også her gir den brede B-stolpen en stor dødvinkel ut til siden, men speilene har dødvinkelsone som hjelper deg ved filskift.

God kjørekomfort
Lavere nyttelast enn konkurrenter

Mercedes CItan 109 CDI

Pris testbil:Kr 200.000,-
Billigste:Kr 185 000,-
Motor testbil:Fire syl. turbodiesel, 1461 ccm
Ytelse:90 hk/ 66 kW v. 4000 omdr.
Moment:200 Nm v. 1750
Toppfart/aks. 0-100 km/t:160 km/t/ 13,3 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,43 l/mil - 112 g/km
Dekk:Michelin Energy – 195/65R 15
Lengde cm:432
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1355/595

Nyttelasten i testbilen er på 595 kilo og det er over 200 kilo mindre enn i Berlingo og Caddy. Lasterommet på 3,1 kubikkmeter er også litt mindre enn de to andre testbilene. Vår bil har to skyvedører som standard, noe som er meget praktisk. Bakdørene er sidehengslet, noe som gjør lastingen lett.

Mercedes oppgir at de har 30 års garanti mot gjennomrusting, men vår erfaring tilsier at dette er en garanti med svært mange forbehold.