Test Mercedes C180
ELEGANT KOMFORT: Nye Mercedes C-klasse er blitt litt større, men vinneroppskriften er komfort og eleganse. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Test Mercedes C180 interiør
FULL OVERSIKT: Interiøret er elegant og meget oversiktlig. Listen over fristende utstyr er lengre enn hos noen konkurrenter. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Motor test Mercedes C.klasse 2015

Test Mercedes C 180 - en stjerne som skinner

Jeg hadde ikke hatt det minste imot å sette meg bak rattet i nye Mercedes C180 for å kjøre Trondheim Oslo. Hver kilometer ville vært en nytelse.

Her leser du hele testen med tre konkurrenter i magasinet Motor

MERCEDES-STJERNEN har ofte vært forbundet med eleganse og komfort. Nye C-klasse har fått et mer sportslig utseende og kjøreegenskaper, men fortsatt er hovedinntrykket høy komfort. Vi sitter godt, interiøret er elegant og meget oversiktlig. Vår bil har i tillegg luftfjæring (ekstrautstyr kr 13 500) som setter en ekstra spiss på langturkomforten og gjør at du kan velge mellom sportslig og komfortabelt kjøreoppsett. Men fortsatt gir ikke bilen noen utpreget sportsfølelse. Den er stabil på svingete veier, men i våre kritiske elgtest sliter luftfjæringen litt med å henge med. Et tradisjonelt understell ville trolig gjort bilen et hakk mer stabil og reaksjonsvillig.

Vår bil har en 1,6 liters bensinmotor med turbo på 156 hester under panseret. Den imponerer med mye kraft og god seigdragningsevne, gir oss et forbruk på 0,65 liter på mila på blandet kjøring og helt grei akselerasjon. Bilen veier nemlig bare 1350 kilo, 200-300 kilo mindre enn flere konkurrentene og det gir positive utslag både på forbruk og akselerasjon.

Det betyr også at startprisen er hyggelig. Fra 404 000 koster bilen med sjutrinns automatgir, som de aller fleste velger, eller 369 900 kroner med manuell. Men det er før du har begynt å bla i den fristende listen med ekstrautstyr: AMG-utstyrspakker utvendig og innvendig er tøft, det samme er panorama soltak og Burmeister DAB-radio og høyttaleranlegg, head-up display som viser hastighet og fartsgrenser på frontruten er nyttig og det samme er parkeringspakke med 360 graders kamera. Pluss mye mer. Da koster vår C180 plutselig 651 000 kroner.

Mye komfort, god motor
En del nødvendig utstyr koster ekstra

Mercedes C180

Pris testbil:651 000,- C180 autom.+ utstyr inkl. leveringskostn.
Billigste:369 900,- 156 bensin manuell
Motor testbil:Firesyl. rekke turbodiesel
Ytelse:156 hk/115 kW v. 5300 omdr
Moment:250 NM v. 1200 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:223 km/t -8,5 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,54 l/mil - 126 g/km
Dekk:Michelin Primacy HP
Lengde cm:469
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1350/565

Nye C-klasse har vokst. Den er 4,69 meter fra støtfanger til støtfanger og har lengre akselavstand enn forgjengeren. Det gir mer beinplass i baksetet og større bagasjerom. I praksis betyr det at to voksne nå sitter bra i baksetet og at 480 liters bagasjerom dekker behovet en barnefamilie har til daglig.

Mercedes C er ennå ikke kollisjonstestet av EuroNcap, men vi blir svært overrasket dersom den ikke vil få toppkarakteren fem stjerner.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

69,6  (69,2)*

Forbruk landevei l/mil

0,65 (0,65)*

Aks 0-100 km/t sek.

10,6 (10,1)*

Bagasjerom liter

480 (483)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter

 

 Les også tester av

 Lexus IS30h

BMW 320i GT

Audi A5