Motor test Mazda CX-5
HEMMELIGHETEN: Hemmeligheten bak en bestselger er en spennende design, kombinert med en god dose kjøreglede og en bra pris. Foto: Bo Mathisen
Motor test Mazda CX-5 interiør
SITTER GODT: Førerplassen er god, interiøret oversiktlig og varmeapparatet i CXC-5 er det mest effektive av alle. Foto: Bo Mathisen
Motor test Mazda CX-5 2015

Test Mazda CX-5 - norsk favoritt

For to år siden var Mazda i Norge sengeliggende med høy feber og dårlig selvbilde. Så kom CX-5. Over natta eksploderte salget og pasienten er i dag høyst oppegående.

Her leser du hele testen med tre konkurrenter i magasinet Motor

SUKSESSEN TIL CX-5 er et godt bilde på hva som kan skje hvis en modell treffer riktig i det norske markedet. Bilen har et spennende utseende, mye moderne teknologi, konkurransedyktige priser og gir mer kjøreglede enn mange andre SUV-er.

Den utvendige designen er en fin blanding av sportslig og elegant. Den innvendige plassen er dessuten bedre enn hos mange konkurrenter. Bagasjerommet på 503 liter er ikke det aller største i klassen, men holder til en barnefamilie. Det er dessuten praktisk, med bakseterygger som felles ned når du trekker i små spaker ved bakluka. I baksetet ødelegger midtkonsolen litt for beinplassen. Førerplassen gir et litt eksklusivt preg og setene er blant de beste i  testen. I kuldetesten er det CX-5 som gir den klart raskeste varmen i kupeen, takket være en standard ekstravarmer. Det innvendige støynivået er på det jevne sammenliknet med de andre testbilene.

Det som imponerer mest, er det du ikke ser. Både motor og girkasser er optimalisert og 100 kilo er kuttet bare fra karosseri og understell. Veiholdningen i kritiske manøvrer er blitt bedre og akselerasjoner raskere. Dieselmotoren på 150 hester, som sitter i vår bil, har en tostegs turbo som bidrar til god trekkraft hele veien fra 1700 til 4500 omdreininger. Forbruket målte vi til 0,66 liter på mila. Det er kanskje ikke verdensrekord, men bra til en stor bil med automatgir å være. Motoren klarer de kommende Euro6 rensekravene uten en NOx-katalysator.

Mye kjøreglede, rask varme
Har ikke reservehjul

Mazda CX-5 2,2 D

Pris testbil:431 600,- Optimum 4WD
Billigste:321 400,- 165 hk bensin 2WD
Motor testbil:Firesyl. rekke turbodiesel
Ytelse:150 hk/110 kW v. 4500 omdr.
Moment:380 NM v. 1800 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:194 km/t - 10.2 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,55 l/mil 144 g/km
Dekk:Continental CrossContact
Lengde cm:456
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1570/555

Vår testbil har en ny sekstrinns automatgirkasse som skifter raskt og komfortabelt. Sammen med en presis styring og et understell som gir en god kombinasjon av komfort og stabilitet, gir dette mye kjøreglede. Den dyreste og best utstyrte av alle CX-5-modellene, koster 431 600 kroner – automatgiret inkludert. Utgavene med tohjulstrekk koster fra 321 400 kroner.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

67,5 (66,8)*

Forbruk landevei l/mil

0,66 (0,63)*

Aks 0-100 km/t sek.

12,9 (13,1)*

Bagasjerom liter

503 (492)*

*= gjennomsnitt seks konkurrenter