Motor tester Mazda6 stasjonsvogn med firehjulstrekk og sportslige kjøreegenskaper.
BARSK: Mazda6 har et barsk utseende og kjøreegenskaper mot det sportslige. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Motor tester Mazda6 stasjonsvogn med firehjuslktrekk sportslig familiebil
SITER GODT: Også intertiøret står i stiul til de sportslioge kjøreegenskapene. Med firehjulstrekk er Mazda6 en super vinterbil. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Motor test Mazda6 2016

Mazda 6 - en sportslig stasjonsvogn med mye utstyr

Mazda6 er Japans svar på Alfa Romeo. Utseendet er barsk og kjøreegenskapene nærmer seg det sportslige. Men først og fremst er dette bilen der du får svært mye utstyr inkludert i prisen.

Mazda6 har levd litt i skyggen av VW Passat og Toyota Avensis. Etter at den kom med firehjulstrekk i fjor, har den fått et nytt liv. Det koster bare 20.000 kroner ekstra. Derfor velger de fleste nå dette og får svært gode vinteregenskaper.

Vår testbil har en 175 hesters turbodiesel som gir hele 420 newtonmeter trekkraft. Det gir god respons og god akselerasjon. I tillegg har bilen automatgir,  firehjulstrekk og Optimum utstyrspakke. Prisen er 457.000 kroner, men da har du en komplett utstyrt bil: Autobrems i by, på motorvei og ved rygging opp til 8 km/t, mørke ruter, varme i bakseter, skinnseter med elektrisk justering , LED hovedlys og adaptiv fartsholder for å nevne noe. Interiøret er oversiktlig og fint og setene gode. For lange personer kan sitteputen bli i korteste laget. Bagasjerommet på 533 liter er litt mindre enn de beste, men stort nok til å romme det aller meste en barnefamilie skal ha med seg.

Mazda har jobbet mye for å redusere vekten i bilene sine, noe som er gunstig både for forbruk og kjøreegenskaper. Det gir god styrerespons og en lettkjørt følelse. I kritiske manøvrer er bilen stabil og enkel å kontrollere. Forbruket er imidlertid ikke spesielt lavt. Vi målte 0,59 liter på mila på landeveiskjøring, noe som er en del høyere enn det fabrikken oppgir.  Mazda6 kan trekke henger på maksimalt 1600 kilo.

Mye utstyr, sportslig kjørefølelse.
Forbruket

Pris testbil:457 000,- 2,2 D Otimum AWD automat inkl. utstyr
Billigste:322 500,- Core bensin - 145 hk 2WD
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel
Ytelse:175 hk/129 kW v. 4500 omdr.
Moment:420 Nm v. 2000 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:209 km/t/ 9,1 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,54 l/mil - 143 g/km
Dekk:Nokian Hakkapeliitta R2
Lengde cm:481
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1485/550

Her leser du hele testen med konkurrenter i magasinet Motor

Den rimeligste stasjonsvognutgaven av Mazda6 koster 322.500 kroner. Også den har de meste av sikkerhetsutstyr som standard.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

67,5 (67,0)*

Forbruk landevei l/mil

0,59 (0,55)*

Aks 0-100 km/t sek.

10,0 (10,4)*

Bagasjerom liter

522 (575)*

*= gjennomsnitt fem konkurrenter