Test Mazda 2
KJØRER SUPERT: Det meste i nye Mazda 2 er veldig bra, men da designerne kom til baksetet tok de ferie. Foto: Nina Ruud
Test mazda 2 interiør
TOPP UTSTYR: Utstyret i bilen, med blant annet autombrems i by, setter en ny standard i småbilklassen. Foto: Nina Ruud
Motor test Mazda 2 2015

Mazda 2 - morsom småbil

Mada 2 er den morsomste småbilen vi har kjørt på lenge. Den har my utstyr, ny teknologi, inkludert lav vekt, som gjør den sprek og leken. Plassen bak er imidlertid ikke all verden.

Mazda tar nå sin Skyactive teknologi inn i småbilklassen. I praksis betyr det blant annet at bensinmotoren på 90 hester har fått høyere kompresjon og at girkassen og motoren har lavere friksjon. Bilens vekt er kuttet med rundt 100 kilo sammenliknet med mange av konkurrentene. Det betyr at Mazda 2 er kjapp i akselerasjonen, mens dreimomentet på 148 newtonmeter gir bra seigdragning, selv om det først er med litt turtall at motoren yter maks. Girkassen har korte, presise bevegelser. Dette gir bilen en sprek kjørefølelse på svingete landeveier, og den går som på skinner gjennom vår kritiske doble unnamanøver. I tillegg er dette den mest komfortable av de fire testbilene, med lavt innvendig støynivå.

Skyactive teknologien skal også gi lavere forbruk og utslipp. I vår kjøresyklus målte vi 0,57 liter på mila. Det er ikke veldig imponerende, men uansett nest best etter Opel Corsa.

Også på utstyrssiden har Mazda tatt småbilen til et nytt nivå. Vår bil med Optimum-utstyr har blant annet LED hovedlys, autobrems som virker i byhastigheter, blindsonevarsling, overvåking av kryssende trafikk under rygging, vinglevarsler og skinnseter som standard. Med dette utstyret koster bilen riktignok 215 000 kroner ferdig på veien, men det er verd pengene.

Interiøret i bilen er oversiktlig og forseggjort. Den store fargeskjermen for radio og navigasjon er lettlest. På et head-up display rett foran deg, viser fart og viktige sikkerhetsvarsler. Sitteputene er imidlertid for korte for førere med gjennomsnittshøyde.

Kjøreegenskapene og utstyret
Plassen

Mazada 2 1,5

Pris testbil:210 000,- 1,5 Optimum
Billigste:170 000,- 75 hk bensin Core
Motor testbil:Firesyl. rekke bensin
Ytelse:90 hk/66 kW v. 6000 omdr.
Moment:148 NM v. 4000 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:183 km/t - 9,4 sek
Forbruk/CO2 blandet:0,45 l/mil - 105 g/km
Dekk:Continental VikingContact6 vinter
Lengde cm:406
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:975/455
yftyftf ftftyf fytfty fftgf fyfyfy
tfttff tftftgf ftyfty fdtfyf fyfy

Her leser du hele testen med konkurrenter i magasinet Motor

Plassen i baksetet, ikke minst bredden, er den dårligste av de fire bilene. I tillegg er bagasjerommet med 280 liter betydelig mindre enn i Skoda Fabia og Hyundai i20.

Nye Mazda 2 får fire av fem mulige stjerner i en nylig EuroNcap kollisjonstestet. Bilen sikrer voksne og barn svært godt i både front- og sidekollisjoner, men de nye 2015 reglene til EuroNcap krever at automatisk nødbremse skal være standard for å oppnå fem stjerner. Det har ikke Mazda 2.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

65,3 (66,7)*

Forbruk landevei l/mil

0,57 (0,59)*

Aks 0-100 km/t sek.

12,8 (13,3)*

Bagasjerom liter

280 (305)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter

huhuhuh uhuhuhuhu huhuh gygyg
 tftgftgf  fyff  fyfytfy

 fyftf