



Mye krefter, lite forbruk
Med sitt barske utseende, effektive hybriddrivverk og gode pris, skal nye Lexus IS300h stjele kunder fra både Audi, BMW og Mercedes.
Her leser du hele testen med tre konkurrenter i magasinet Motor
LEXUS har vært i Norge i mange år, men har bare hatt en forhandler og et begrenset modellutvalg. Nå er butikker på plass i alle de største byene og flere nye modeller, inkludert IS 300h, på vei. Den skiller seg fra konkurrentene på ett vesentlig punkt; hybriddrivverket som kombinerer en bensinmotor og elektromotor, som til sammen gir en ytelse på 223 hester. Den blir likevel slått så vidt av Audi A5 fra 0-100 km/t, men 9,9 sekunder er mer enn raskt nok for de fleste.
Den store fordelen er at forbruket, CO2 og NOx-utslippet blir gunstig – vi målte den til 0,53 liter på mila på blandet kjøring. Det er ikke bare positivt for miljøet, men gir også lave avgifter og gode priser.
Rimeligste utgave koster fra 406 900 kroner med relativt bra utstyr. Vår testbil med full utstyrspakke, koster 547 200 kroner.
Det er ikke alle som synes hvit bil og rødt skinninteriør er veldig elegant. Med F-sport utstyr ser bilen enda mer sportslig og aggressiv ut. I vanlig utgave er den mer elegant. Det innvendige designet er mer sportslig enn elegant og bøttesetene øker dette inntrykket. Vi sitter meget godt. Lexus IS 300h har det trangeste baksetet av de tre testbilene. Beinplassen er OK, men setene er formet slik at to voksne skal sitte best mulig. Det betyr at midtplassen er lite egnet for passasjerer. Bagasjerommet på 450 liter er det minste i testen.
Lexus IS300h
Pris testbil: | 547 200,- F-Sport inkl. leveringskostn. |
---|---|
Billigste: | 406 900,- 223 hk hybrid |
Motor testbil: | Bensin elektrisk hybrid |
Ytelse: | Totalt 223 hk/ 164 kW v. 6000 omdr. |
Moment: | 300 Nm v. 0 omdr. |
Toppfart/aks. 0-100 km/t: | 200 km/t - 8,3 sek. |
Forbruk/CO2 blandet: | 0,43 l/mil - 109 g/km |
Dekk: | Bridgestone Turanza |
Lengde cm: | 467 |
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: | 1620/450 |
Selv om bilen har det laveste innvendige støynivået og komfortabel langtur-avfjæring, gir den også en sportslig følelse på svingete veier. Styringen er presis og reaksjonene i kritiske manøvrer kontante. I det hele tatt en morsom bil å kjøre. Det som kanskje ikke er like morsomt er ”hybridlyden” som følger av den trinnløse girkasse og økningen i motorturtall under akselerasjon. Lexus-ingeniørene har utstyrt bilen med ”vanlig motorlyd på boks” som du får ved å trykke på en knapp på dashbordet. Du kommer neppe til å bruke den mer enn en gang.
IS 300h ble nylig kollisjonstestet av EuroNcap og fikk beste karakter.
VÅRE MÅLINGER
Støy v/90 km/t dBA
68,0 (69,2)*
Forbruk landevei l/mil
0,53 (0,65)*
Aks 0-100 km/t sek.
9,9 (10,1)*
Bagasjerom liter
450 (483)*
*= gjennomsnitt fire konkurrenter