Motor test Kia Sportage 2016
BARSKERE OG BEDRE: Utseendet på Sportage er blitt barskere, men det viktigste er nok at kjørekomforten er kraftig bedret. Foto: Espen Røst
Motor test Kia Sportage 2016
OVERSIKT: Interiøret er blitt meget oversiktlig og lett å betjene. Dørene åpner nesten i 90 grader. Foto: Espen Røst
Motor test Kia Sportage 2016 tøffere å se på
VINTER: I vår store vintertest i år, klarte den seg greit i mange av disiplinene. Vi oppdaget en svakhet: Antisladdsystemet er koplet opp mot styrevinkelen og med stort rattutslag kuttes kraften i motoren dramatisk. Foto: Espen Røst
NAF Motor har kjørt

Test Kia Sportage 2016 - god på det meste

Sportage har vært en solid suksess for Kia i flere år på rad. Den er søstermodellen til Hyundai Tucson, men skiller seg med mer enn utseendet.

Suksessen til Sportage er lett å forstå. Den presterer jevn og godt i alle disipliner. Den er lettkjørt og du finner deg garantert enkelt til rette bak rattet. I tillegg har den en startpris som gjør den tilgjengelig for mange. Med forhjulstrekk starter den på 294.000 kroner med en 115 hesters dieselmotor, ferdig på veien. Den bilen har vi kjørt tidligere, og etter noen mil bak rattet spurte vi oss selv: Hva mer trenger vi egentlig? Svaret? Ikke noe.

Denne gang har vi med en litt dyrere utgave. Bilen har en 136 hesters dieselmotor, firehjulstrekk og GT-line utstyr.  Da er prisen 462.400 kroner pluss registreringsomkostninger.

Les også: Fire konkurrenter som surfer på SUV-bølgen

Selv om mye av teknikken i bilen er den samme som i Hyundai Tucson, er kjørefølelsen enda mer på den komfortable siden. Det vil si at fjæringen nesten er i mykeste laget for litt aktiv kjøring på svingete veier. Det innvendige støynivået er en tanke lavere enn på Tucson, men også denne bilen går på 19-tommers hjul og det er aldri en fordel når det gjelder støy på grov asfalt.

Interiøret er blitt meget oversiktlig og lett å betjene. Dørene åpner nesten i 90 grader. Vår bil har såkalt GT-line utstyr med blant annet automatisk nødbrems for fotgjengere, kollisjonsvarsler, varsling når du vingler i kjørebanen, oppvarmet ratt og ryggekamera. Automatgir kan leveres som ekstrautstyr på flere av diesel- og bensinutgavene.

Lettkjørt bil med effektiv motor
Varmeapparatet og antisladdsystemet.

Kia Sportage 2,0 CRDI GT-line 4WD

Pris testbil:kr 462.400,- + frakt, levering og ekstrautstyr.
Billigste:kr 282.400,- (1,7 CRDI Classic 2WD - 115 hk)
Motor testbil:Fire syl. diesel m/turbo, 1995 ccm
Ytelse:136 hk/100 kW v. 4000 omdr.
Moment:373 Nm v. 1500 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:184 km/t/ 10,5 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,52/139
Dekk:Continental SportContact – 245/45 R19.
Lengde cm:448
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1587/588.

Også Sportage er blitt noen centimeter lenger og det kan blant annet baksetepassasjerene nyte godt av i form av bedre beinplass. Bagasjerommet på 503 liter er en tanke mindre enn i Tucson.

Les hele testen i den digitale utgaven av Motor

I vår store vintertest i år, der bilen ble satt på tøffe prøver sammen med 14 andre firehjulstrekkere, klarte den seg greit i mange av disiplinene. Vi oppdaget en svakhet: Antisladdsystemet er koplet opp mot styrevinkelen og med stort rattutslag kuttes kraften i motoren dramatisk. Dette gikk ut over framkommeligheten i bratte, svingete bakker. Varmeapparatet var også tregere enn ønskelig, men en ekstra-varmer kan løse dette. Lyset er bedre enn i Tucson. Hele vintertesten kan du lese i Motor nr. 2 i år.

Vår Sportage kan trekke henger på 2200 kilo og det er nest mest av de fire testbilene. Euro NCAP fem stjerner testet i 2015. Eneste svakhet er noe høyere belastning i nakken enn ønskelig  på passasjerene bak. Kia har Norges lengste nybilgaranti med sju år, men med en begrensning i antall kilometer du kan kjøre.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

70,6  (70,5)*

Forbruk landevei l/mil

0,72 (0,66)*

Aks 0-100 km/t sek.

13,2 (12,2)*

Bagasjerom liter

503  (515)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter