Test Kia Soul
FARGERIK: Kia Soul kommer vanligvis med to spennende farger, noe som gjør at den skiller seg enda mer ut enn vår mørke blå ensfargede. Foto: Bo Mathisen
Test Kia Soul interiør
PRAKTISK: Med høy sitteposisjon og stor innvendige plass, er Kia Soul den mest praktiske av testbilene. Som ren elektrisk bil er den blitt en kjempesuksess i Norge. Foto: Bo Mathisen
Motor test Kia Soul 2015

Test Kia Soul med sjel

Det er mer med Kia Soul enn et utseende som vekker oppsikt. Den er lettkjørt, støysvak og ganske praktisk. Og du får den nå også som ren elektrisk bil.

Her leser du hele testen med tre konkurrenter i magasinet Motor

Det sier seg selv: Har du et firkantet design, blir den innvendige plassen god. Til å være såpass kort er det utrolig hvor mye plass det er i baksetet. Men dette går litt på bekostning av plassen i bagasjerommet. Det er riktignok størst av de fire testbilene, men 354 liter er mindre enn i VW Golf. Noen feriebil for en barnefamilie er den dermed ikke.

At Soul har et utseende som vekker oppsikt, er det ingen tvil om. Enten så synes du bilen er råtøff, eller så rynker du litt på nesa. Det er vanskelig å være likegyldig til dette utseendet. Bilen er lettkjørt. Alt innvendig er logisk og det er ikke mye unødvendig fiks faks som du må lese instruksjonsboka for å skjønne. Å kople opp mobiltelefonen med blåtann for eksempel, er gjort med ett tastetrykk. Ryggekameraet gir en godt bilde av hva som befinner seg bak bilen. Vi sitter høyere enn i vanlige biler og har god oversikt ut. Det store glasstaket gir en lys og luftig følelse.

Under panseret i testbilen, sitter det en dieselmotor på 128 hester. Den gjør bilen både sterk og rask. Vi målte landeveisforbruket til 0,63 liter på mila og den er dermed ikke av de gjerrigste dieselbilene på markedet. Soul er ganske morsom på svingete veier, selv om den reagerer litt tregt på styringen i kritiske manøvrer. På landeveien er den ganske komfortabel og har det laveste innvendige støynivået av alle testbilene.

Praktisk innhold, støysvak
Forbruket

Kia Soul 1,6 D

Pris testbil:308 300,- 1,6 D Excutive
Billigste:222 400,- 132 hk bnsin Classic
Motor testbil:Firesyl rekke turbodiesel
Ytelse:128 hk/94 Kw v. 4000 omdr.
Moment:260 NM v. 1900 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:180 km/t - 11,2 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,50 l/mil - 132 g/km
Dekk:Nexen Nblue
Lengde cm:414
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1308/537

Vi har den dyreste utgaven som koster 308 300 kroner pluss registreingsomkostninger. Vi føler at det er litt i overkant, sammenliknet med de andre testbilene. Billigste Soul med 132 hesters bensinmotor koster 229 900 kroner pluss omkostninger. En elektrisk utgave av bilen er nettopp lansert i Norge til rundt 220 000 kroner.

Sju års garanti er et punkt som framheves som positivt av mange som vurderer å kjøpe Kia. Soul er ennå ikke kollisjonstestet av EuroNcap. De to siste Kia-modellene som er testet har imidlertid fått høyeste karakter- fem stjerner - i testen.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

66,4  (68,6)*

Forbruk landevei l/mil

0,63 (0,59)*

Aks 0-100 km/t sek.

12,6 (12,4)*

Bagasjerom liter

354 (285)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter