test kia picanto liten bil med gunstig pris
PRAKTISK: Det er selvfølgelig begrenset hvor praktisk en bil på 3,6 meter kan bli, men Kia Picanto kan det meste, inkludert å trekke henger. Foto: Rune Korsvoll
test kia picanto med enkelt og oversiktlig interiør
GARANTERT: Det er sjelden vi hører om tekniske problemer med Kia, likevel setter kundene pris på sju års garanti. Foto: Rune Korsvoll
test kia picanto bagasjerom er lite
IKKE SÅ STORT: Bagasjerommet er ikke av de store, og det mangler jekk og reservehjul. Foto: Rune Korsvoll
Test Kia Picanto

Rimelig suksess

Kia Picanto er kanskje ikke den kuleste bilen, men selger likevel i bøtter og spann. Den er billig, har sju års garanti og ganske praktisk.

Sju års/150 000 kilometers garanti gir et forutsigbart bilhold uten ekstra kostnader i mange år framover. Det er liten tvil om  at mange kunder setter stor pris på denne sikkerheten og derfor velger Kia. Selger du bilen etter fire-fem år, vil den nye eieren fortsatt ha to-tre års garanti igjen på bilen. Motors AutoIndex viser da også at Kia-eiernes tilfredshet har økt mye de siste årene. Ikke minst med måten de blir tatt vare på hos forhandleren og jobben som gjøres på verkstedet.

Men den viktigste årsaken til at Kia Picanto er blitt en så stor suksess, er nok prisen. Med 69 hesters bensinmotor, koster den fra 130 000 kroner pluss leveringskostnader og vinterhjul. Vår testbil, som har en bensinmotor på 85 hester, koster 150 400 kroner. Det er en del tusen kroner rimeligere enn VW Up og Opel Adam.

Kia Picanto er på noen måter også mer praktisk enn Up og Adam. Den har fem dører, er registrert for fem (selv om det er en dårlig idé å forsøke å trykke inn tre voksne i baksetet) og kan trekke henger på opptil 700 kilo. Det er nok til å dekke de fleste transportbehov. Bagasjerommet på 200 liter er kanskje ikke all verden, men i hvert fall større enn i Adam. I bagasjerommet finner du verken reservehjul eller jekk, så det er nok meningen at profesjonelle skal ta seg av hjulskift.

Picanto er en lettkjørt, liten bil med kort svingradius som passer perfekt i trange byforhold. Det eneste vi kan ønske oss er en noe mer presis styring. Fra førerplassen har du god oversikt og instrumentene er usedvanlig lettleste. Vi sitter helt greit, slev om setene i Up er bedre. Dette er bilen med minst komfortutstyr av de tre.

Sju års garanti. Lettkjørt
Mindre utstyr enn konkurrenter

Pris testbil:Kr 150.400,-
Billigste:Kr 130.400,-
Motor testbil:Firesyl. rekke, bensin, 1248 ccm
Ytelse:85 hk/ 62 kW v. 6000 omdr.
Moment:125 Nm v. 4000
Toppfart/aks. 0-100 km/t:171 km/t/ 11,4 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,43 l/mil - 106 g/km
Dekk:Kumho Solus – 155/70 R14
Lengde cm:360
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:920/440

Motoren på 85 hester passer godt til bilen. Den klarer 0–100 km/t på 13,9 sekunder i vår test og det er raskest av de tre testbilene. Det er ikke veldig kjapt, men til gjengjeld klarer den seg ifølge EU-tallene med 0,43 liter på mila og har et CO2-utslipp på 106 gram, er gunstig. At vi snakker om en bensinmotor betyr at den har minimale utslipp av nitrøse gasser og partikler. Det er gunstig for bymiljøet.

Kia Picanto blir etter alle solemerker et enkelt, ukomplisert og økonomisk gunstig bilhold. Så får det ikke hjelpe at det ikke er like kult å vise naboen en Picanto som en Opel Adam.