Motor test av Hyundai Tucson 2016
PLASSEN: Hyundai Tucson er blitt en av de større bilene i klassen. En familie med barn kan trives godt her. Foto: Espen Røst
Motor test Hyundai Tucson 2016
MYE KOMFORT: Nye Hyundai Tucson vinner mye på god komfort. Foto: Espen Røst
Motor test Hyundai Tucson 2016
VINTER: I vår store vintertest av 15 firehjulstrekkere tidligere i år, scoret Tucson bra i flere av deltestene, men hovedlyset var relativt dårlig. Foto: Espen Røst
NAF Motor har kjørt

Test Hyundai Tucson 2016 - høy på komfort

At Tuscon er etterfølgeren til Hyundai IX 35 er nesten ikke til å tro. Alt er blitt bedre. Ikke minst er sikkerheten og komforten løftet til et nytt og høyere nivå.

Nye Tucson er utviklet og designet i Europa, og de bilene som selges i Norge, er bygget på Hyundais europeiske fabrikker. Den største forbedringen, i tillegg til det nye utseendet, er kjørekomforten. Nye seter gjør at vi sitter bedre, bilen har mer komfort-utstyr, inkludert en ny dobbeltkløtsj automatgirkasse og støynivået er lavere. Det vil si: Vår bil var utstyrt med 19-tommers hjul og de høres ganske godt på dårlig asfalt. En stor berøringsskjerm er lettlest og ikke minst får du fri ­oppdatering av kartverket i navigasjonen i syv år.

Les også: Fire nye SUV-er for folk flest

Vår testbil har en ny, 177 hesters bensinmotor, koplet til den nye automatgirkassen. Med denne motoren er Tucson den raskeste av alle testbilene, både fra 0-100 km/t og i forbikjøringssituasjoner. Forbruket målte vi til 0,73 liter på mila på en snill blanding av motorvei, landevei og by, og det er faktisk noe lavere enn det fabrikken oppgir i sine offisielle tall. Girkassen skifter raskt og behagelig og bidrar i stor grad til å heve kjørekomforten

Tucson er også blitt litt større. Det får blant annet baksetepassasjerene nyte godt av i form av bedre beinplass. Med et stort barnesete bak, er det også grei plass til en voksen i forsete. Bagasjerommet på 513 liter er nå større enn de fleste i denne klassen. Bakluken åpner seg automatisk  når du står bak bilen med nøkkelen i lommen – også kalt "bæreposefunksjon". 

Se video: De nye bilene som frister oss i 2017

Kjørekomfort, varmeapparat og fin motor og girkasse
En del viktig sikkerhetsutstyr koster ekstra

Hyundai Tucson 1,6 T-GDI 4WD

Pris testbil:Kr 461.050,- + frakt og levering.
Billigste:kr 291.050,- (1,6 GDI Classic - 132 hk bensin).
Motor testbil:Fire syl. bensin m/turbo, 1591 ccm
Ytelse:177 hk/130 kW v. 5500 omdr.
Moment:265 Nm v. 1500 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:180 km/t/ 9,1 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,75/175
Dekk:Continental SportContact – 245/45 R19
Lengde cm: 448
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1534/481

Til tross for at det meste er blitt bedre, har ikke prisen økt særlig sammenliknet med ”gamle” IX35. Det vil si at en utgave med tohjulstrekk koster fra 299 000 kroner. Vår testbil med firehjulstrekk, automat og stor motor, koster 461.051 kroner pluss registreringskostnader. Da mangler imidlertid en del viktig sikkerhetsutstyr som automatisk nødbrems og blindsonevarsler. For å få dette og en del andre ting må du kjøpe en såkalt Pluss-pakke. Ønsker du panorama glastak og utstyr som parkerer bilen for deg, må du kjøpe en annen utstyrspakke. Vår bil hadde utstyr for 67.000 kroner i tillegg til prisen.

I vår store vintertest av 15 firehjulstrekkere tidligere i år,  scoret Tucson bra i flere av deltestene. Det gode varmeapparatet var den beste egenskapen til bilen. Hovedlyset (halogen) var ikke spesielt godt, men i Pluss-pakken er LED hovedlys inkludert. Framkommeligheten til bilen med firehjulstrekk var midt på treet av testbilene. Hele vintertesten kan du lese i Motor nr. 2 i år

Euro NCAP fem stjerner testet i 2016. Eneste svakhet er noe høyere belastning i brystet enn ønskelig  på passasjerene bak. Nybilgarantien til Hyundai ble tidligere i år kåret til Norges beste av Forbrukerrådet.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

70.8  (70,5)*

Forbruk landevei l/mil

0,73 (0,66)*

Aks 0-100 km/t sek.

10,1 (12,2)*

Bagasjerom liter

513  (515)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter