Bildet viser Hyundai i30 testet av magasinet Motor
TØFF KONKURRANSE: Konkurransen i klassen er beintøff, men Hyundai i30 vinner mye på sin gode garanti. Foto: Jon-Terje Hellgren Hansen
Nye spennende linjer. Foto: Jon terje Hellgren Hansen
LETTKJØRT: Bilen er lettkjørt, men har litt høyere bensinforbruk og litt mer innvendig støy enn de beste. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Romslig, lettkjørt og praktisk med gode garantier. Det er store pluss for Hyundai i30. Foto: Jon Terje hellgren Hansen
Motor test Hyundai i30 2015

Test Hyundai i30 - garantert og praktisk

Hyundai garanterer deg sju problemfrie år med i30. I tillegg er dette en praktisk og lettkjørt stasjonsvogn som du fort finner deg til rette i.

Se hele testen med fem konkurrenter i magasinet MOTOR

Hver ny Hyundai har de siste årene tatt ett skritt nærmere de etablerte konkurrentene fra Tyskland og Japan. Slik er det også med nye i30. Den er klart bedre på alle områder enn forrige modell. Men det viktigste argumentet for å kjøpe bilen er den norske importørens sju års garanti. Det betyr at du kan forvente deg sju år uten noen store overraskelser på bilbudsjettet. Selger du bilen etter tre-fire år, vil den neste eieren fortsatt nyte godt av tre-fire års garanti. Dette er selvfølgelig gunstig for bruktverdien.

Selv om interiøret fortsatt gir et litt ”rimeligere” inntrykk enn i VW og Skoda, er det meget oversiktlig. Setene har fått en solid oppgradering og bilen er lettkjørt. Varme i rattet er en utstyrsdetalj vi setter pris på, men vi savner xenon fjernlys. I kuldetesten blir i30 raskt varm i kupeen. Kjørekomforten er helt grei, men vi målte litt høyere innvendig støy enn i de andre testbilene.

Bilen føles romslig, men i virkeligheten er plassen ”midt på treet” i klassen, med et bagasjerom på 528 liter. Når du slår ned bakseteryggene får du et flatt gulv i lasterommet.

God garanti, få klager. Lettkjørt
Litt mer innvendig støy og litt høyere forbruk enn de beste konkurrentene.

Hyundai i30

Pris testbil:1,6 Premium -309 950,-
Billigste:210 900,- (bensin 100 hk)
Motor testbil:Firesyl. rekke bensin
Ytelse:135 hk/ 99kW v. 6300
Moment:164 Nm v 4850 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:192/9,9 sek
Forbruk/CO2 blandet:0,66/
Dekk:Nokian Hakkapeliitta R
Lengde cm:449
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1298/522

Vår testbil har en tradisjonell bensinmotor på 136 hester og manuell sekstrinns girkasse. Det gir bra med krefter og gode akselerasjoner, men landeveisforbruket vårt på 0,58 liter på mila er det høyeste av alle bilene. EuroNCAPs tester viser at Hyundai i30 er en sikker bil. NAFs tekniske avdeling har svært få klager på kvaliteten, men fortsatt har forhandlerne og verkstedene en vei å gå for at kundene skal bli like fornøyde som for eksempel Toyota-kundene.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

69,0  (67,5)*

 Forbruk landevei l/mil

0,58 (0,52)*

Aks 0-100 km/t sek.

 12,5 (11,5)*

Bagasjerom liter

528 (553)*

 *= gjennomsnitt fem konkurrenter