Test Hyundai i20
STOR OG KOMFORTABEL: Nye Hyundai i20 er en av de største og mest komfortable bilene i småbil-klassen. Foto: Nina Ruud
Motor test Hyundai i20 intyeriør
INTERIØRET: Vi sitter godt i bilen, men de små displayene er dårlig lesbare og brunfargen ikke spesielt elegant. Foto: Nina Ruud
Europeisk Hyundai

Test Hyundai i20

Nye Hyundai i20 er designet og utviklet i Tyskland og bygges i Tyrkia. Dette er den første hel-europeiske bilen til den koreanske bilprodusenten.

Hyundai i20 er kraftig forbedret fra forrige modell. Tidligere Audi-designer Peter Schreyer har gitt bilen et mer elegant utseende. Den er i tillegg blitt en av de mest komfortable bilene i klassen, med lavt innvendig støynivå og god fjæringskomfort. Vi sitter godt, men det brune interiøret er ikke veldig elegant. Det lille, digitale displayet med blått lys er ikke lett å lese. Modellene med ryggekamera, har en liten skjermen i det innvendige speilet som også er for liten. Bilen har heller ikke DAB-radio. På pluss-siden setter vi pris på varmen i rattet.

I20 er en av de største bilene i klassen, med god bakseteplass for to og et bagasjerom på 326 liter. Styrefølelse kunne vært noe mer presis, men i vår doble unnamanøver oppfører bilen seg stabilt og overraskende presist til å være utstyrt med vinterdekk.

Vår bil har en 85 hesters bensinmotor med et dreiemoment på bare 121 newtonmeter. Dette gjør at prisen blir under 190 000 kroner ferdig på veien. Et rimelig valg. Men den gjør også at bilen føles undermotorisert. Draget på lave turtall er for dårlig. Selv om du ikke er spesielt opptatt av motorytelse, må du av og til foreta en forbikjøring. Da vil du merke at du har litt for lite krefter å rutte med. Den er heller ikke spesielt økonomisk. Vi målte forbruket til 0,62 liter på mila, som er høyest av de fire bilene. 

God plass og komfort
Svak motor

Pris testbil:181 050,- 1,2 Comfort
Billigste:166 050,- 85 hk bensin Classic
Motor testbil:Firesyl rekke bensin
Ytelse:85 hk/62 kW v. 6000 omdr.
Moment:121 NM v. 4000 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:170 km/t - 13,1 sek
Forbruk/CO2 blandet:0,48 l/mil - 112 g/km
Dekk:Hankook Winter I*ce
Lengde cm:404
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1055/450

Her leser du hele testen med konkurrenter i magasinet Motor

Nye Hyundai i20 er ennå ikke kollisjonstestet av EuroNcap. Forrige modell oppnådde toppkarakteren fem stjerner allerede i 2009. Dermed bør ikke den nye bilen være dårligere.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

66,5 (66,7)*

Forbruk landevei l/mil

0,69 (0,59)*

Aks 0-100 km/t sek.

14,3 (13,3)*

Bagasjerom liter

326 (305)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter