Motor test av Honda HR-V - kompakt firehjulstrekker med imponerende plass og praktiske løsninger
EN FAVORITT: Honda HR-V er den klart mest praktiske av de små SUV-ene. Foto: Nina Ruud
Motor test av Honda HR-V en SUV med imponerende innvendig plass - interiør
KLART OG TYDELIG: Bilen har en gode førerplass med krystallklare instrumenter. Foto: Nina Ruud
Motor test Honda HR-V 2016

Honda HR-V - en av de beste SUV-ene i kompakt-klassen

Sjelden har klisjeen om ”større innvendig enn utvendig” passet bedre enn på Honda HR-V. Den slår alle konkurrenter på plass og er i tillegg svært lettkjørt.

FRAM TIL 2005 var Honda HR-V å finne i norske butikker. En ikke spesielt komfortabel, men driftssikker firehjulstrekker, som fant noen, men ikke mange nok kunder. Nye HR-V er en revolusjon i forhold. Den er betydelig mer forseggjort, mer komfortabel, har foreløpig bare forhjulstrekk og overraskende god innvendig plass til bare 4,29 meter å være. Bagasjerommet er i utgangspunktet på 470 liter. Når du slår ned bakseteryggene senkes sitteputene og du får et stort lasterom med flatt gulv. I tillegg kan sitteputene i baksetet felles opp mot seteryggen, slik at du kan trille en liten sykkel rett inn. HR-V slår konkurrentene også på bakseteplass og er den eneste av testbilene som er i nærheten av å kunne tilfredsstille behovet til en barnefamilie.

Fra førerplassen har du god utsikt, setene er gode og instrumentene er imponerende tydelige og lettleste. Det store glasstaket gir interiøret en luftig følelse, men stjeler litt av takhøyden bak.

Bilen leveres med en 130 hesters bensinmotor, som gir bra med krefter, eller en 1,6 liters turbodiesel. Vår bil har en trinnløs CVT-girkasse som bidrar til god komfort på landeveien og gjør bilen lettkjørt i by. Men den gjør også at motoren går på høyt turtall og støyer en god del når du akselererer. Den avgir også en tanke mer hjulstøy enn de to andre testbilene. Vi målte forbruket til 0,62 liter på mila på blandet kjøring, noe som er en god del høyere enn det fabrikken oppgir. I den kritiske unnamanøver-testen går bilen stabilt og er lett å kontrollere.

Imponerende praktisk
Støy ved akselerasjon

Honda HR-V

Pris testbil:325 900,- 1,5 Executive CVT inkl. leveringskostn.
Billigste:249 900,- Comfort – 130 hk bensin
Motor testbil:Firesyl. rekke bensin
Ytelse:130 hk/96 kW v. 6600 omdr.
Moment:155 Nm v. 4600 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:187 km/t - 11,2 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,52 l/mil - 120 g/km
Dekk:Michelin Primacy
Lengde cm:429
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1320/470

Les hele testen mot Mazda CX-3 og Renault Captur  i magasinet Motor

HR-V er litt dyrere enn de andre bilene – Comfort-utgaven starter på rundt 250.000 kroner og vår velutstyrte Executive-modell på 325.900 kroner – men plassen tatt i betraktning kan det forsvares.

HR-V har fått fem stjerner i EuroNcaps kollisjonstest og har moderne sikkerhetsutstyr som automatisk nødbrems i by, skiltgjenkjenning, vinglevarsler.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

69,5 (68,7)*

Forbruk landevei l/mil

0,62 (0,60)*

Aks 0-100 km/t sek.

11,6 (11,4)*

Bagasjerom liter

470 (399)*

*= gjennomsnitt tre konkurrenter