Motor test Ford Kuga
MYE KOMFORT: Ford Kuga er blitt voksen. Den gir god kjørekomfort, samtidig som den er morsom å kjøre på svingete veier. Foto: Bo Mathisen
Motor test Ford Kuga
SITTER GODT: Vi sitter godt, men interiøret har litt for mange knapper og en liten skjerm for navigasjon, radio og ryggekamera. Foto: Bo Mathisen
Komfort og kjøreglede

Test Ford Kuga

Kuga er noe så sjeldent som et vellykket amerikansk-europeisk bilprosjekt. Mye komfort, bra med plass og ikke minst en god porsjon kjøreglede, gjør Kuga til en favoritt for mange i testlaget

Her leser du hele testen med tre konkurrenter i magasinet Motor

FORRIGE KUGA ble bare fem år gammel før den ble offer for Ford nye politikk med samkjøring av modeller i USA og Europa. Og det var egentlig ikke noe stort offer. Nye Kuga er bedre på nesten alle måter.

For det første er den blitt betydelig større. Den passer nå godt til en familie med flere små barn, selv om bagasjerommet på 465 liter er litt mindre enn i f. eks. Toyota Rav4. I baksetet er det plass til tre barn i egne stoler. De sitter høyt og har bra utsikt. Sitter godt gjør vi også på førerplassen. Etter vår smak har dashbordet litt for mange knapper spredt utover, og skjermen for ryggekamera, radio og navigasjon er ganske liten. 

Vår bil med Titanium utstyrspakke, automatgir og en helt ny 150 hesters turbodieselmotor, koster fra 425 000 kroner pluss registreringskostnader. Utstyr som xenonlys og oppvarmet frontrute er standard. Det er ikke viktig utstyr som filskiftvarsler, fotgjengergjenkjenning og autobrems.  For 7500 kroner får du en bakluke som kan åpnes ved å føre beinet under støtfangeren bak. Billigste utgave har en 140 hesters diesel, litt mindre utstyr og koster fra 365 000 kroner. Kuga kommer bare med firehjulstrekk og dermed ikke i en rimelig utgave med tohjulstrekk, som de fleste konkurrentene. Motoren gir bra med krefter og vi noterte et landeveisforbruk i vår test på 0,68 liter på mila. Automatgiret med dobbeltkløtsj gir raske og presise girskift og bidrar i høy grad til den gode komforten i bilen. Behagelig innvendig støynivå og en fin avfjæring teller også positivt. Samtidig har Ford strammet opp understellet på den europeiske Kuga-modellen, slik at den trives godt også på svingete landeveier.

Komfort og kjøreglede
Mangler litt utstyr

Ford Kuga 2,0 TDCi

Pris testbil:426 000,- 2,0 TDCi Titanium X 4WD
Billigste:365 000,- 150 hk diesel
Motor testbil:Firesyl. rekke turbodiesel
Ytelse:150 hk/110 kW v. 3750 omdr.
Moment:370 NM v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:190 km/t - 10,9 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,54 l/mil - 140 g/km
Dekk:Continental VikingConact6
Lengde cm:457
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1761/514

Firehjulstrekken er elektronisk styrt, noe som betyr at du til vanlig kjører mest med forhjulstrekk, og at krefter til bakhjulene først når sensorer oppdager at forhjulene begynner å miste grepet

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

66,5 (66,8)*

Forbruk landevei l/mil

0,68 (0,63)*

Aks 0-100 km/t sek.

13,2 (13,1)*

Bagasjerom liter

456 (492)*

*= gjennomsnitt seks konkurrenter