Test Citroen Cactus
GLANEKØ: På motorveien opplever vi at andre bilister – inkludert de med Audi og BMW – bremser ned og tar seg en god titt på Citroen Cactus. Foto: Bo Mathisen
Test Citroen Cactus interiør
LYS OG ROMMELIG: Interiøret er oversiktlig, lyst og rommelig. Med 0,37 liter på mila på langkjøring er dette årets gjerrigste testbil. Foto: Bo Mathisen
Motor test Citroen Cactus 2015

Test kule Citröen Cactus

Små luftputer utvendig hindrer irriterende parkeringsbulker. Unødvendig luksus er kuttet for å gi en rimelig pris og Cactus går billigere enn noen annen bil vi har kjørt i år.

Her leser du hele testen med tre konkurrenter i magasinet Motor

Det er lite som er så irriterende å oppdage at den nye bilen din har fått en dørbulk første gang du parkerer utenfor butikken. Citroen har løst dette problemet ved å sette små, luftfylte puter på siden og på støtfangerne til Cactus. Samtidig som putene fyller en praktisk oppgave, er de blitt en integrert del av bilens spennende, nye design. Et oppsiktsvekkende fargeutvalg gjør sitt til at den blir lagt merke til langs veien.

En annen viktig side ved Cactus er prisen. Den bygges på samme plattform som Citroen C4, men koster fra i underkant av 200 000 kroner. Vår testbil med en 92 hesters dieselmotor, automatgir og glasstak koster i overkant av 250 000 kroner. Filosofien har vært å kutte unødvendig utstyr og bruke små motorer. I stedet for separate seter, er de en sofa foran, sidevinduene bak kan bare åpnes i bakkant, bakseteryggen er ikke delt og betjeningen av automatgiret skjer med tre knapper på dashbordet og eneste tilgjengelige bensinmotor er på 82 hester.

Men Cactus er ganske praktisk. Den er registrert for fem og har et greit bagasjerom på 348 liter. Du sitter ganske høyt og har god oversikt fra førerplassen. To store, lettleste skjermer gir deg den informasjonen du har behov for. Betjening av radio, navigasjon, varme og ventilasjon og så videre, skjer på berøringsskjermen midt på dashbordet. Kjørekomforten er overraskende god. Vi har slett ikke følelse av å kjøre en billig-bil.

Prisen og forbruket
Tregt automatgir

Citroen Cactus 1,6 e-HDI

Pris testbil:253 000,- 1,6 e-HDI Nordic High aut.
Billigste:183 000,- 82 hk bensin Attraction
Motor testbil:Firesyl. rekke turbodiesel
Ytelse:92 hk/68 kW v. 3750 omdr.
Moment:230 Nm v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:176 km/t - 10,2 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,36 l/km - 94 g/km.
Dekk:Goodyear Efficientgrip
Lengde cm:416
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1055/475

Fjæringen er relativt myk på sedvanlig fransk vis og støynivået innvendig ganske lavt. Det betyr god langturskomfort, men innbyr ikke til en aktiv kjørestil på svingete veier. Automatgiret er av såkalt ETG-type – egentlig en manuell girkasse med automatisk kløtsj. Spesielt når du skal akselerere ut i en rundkjøring eller kryss, er det irriterende at den bruker tid til å tenke seg om før den setter  gang. Med en avslappet kjørestil på landeveien, merker du ikke så mye til denne tregheten. Den positive siden med dette automatgiret er at det er billig og ikke bidrar til økning i forbruket. Vår testbil brukte 0,41 liter på mila på blandet landeveiskjøring og 0,37 på langkjøring.  Dette er bilen med det laveste forbruket så langt i år.

Citroen Cactus er ennå ikke kollisjonstestet av EuroNcap. C4 – som Cactus er bygget på, fikk imidlertid beste karakter - fem stjerner - da den ble testet  2013. 

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

68,0  (68,6)*

Forbruk landevei l/mil

0,41 (0,59)*

Aks 0-100 km/t sek.

14,1 (12,4)*

Bagasjerom liter

348 (285)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter