Test BMW 320i GT
FAMILIE OG SPORT: BMW 320i GT gir en meget god kombinasjon mellom en praktisk familiebil, SUV og sportsbil. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Test BMW 320i GT interiør
TRIVES: Plassen innvendig er stor og oversikten fra førerplassen er bedre enn i de andre testbilene. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Test BMW 320i GT bak rattet
For deg som både vil ha en sportslig kjørefølelse, firehjulstrekk og god plass. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Motor test BMW 320i GT 2015

Test BMW 320i GT - barsk Bayer

Bokstavene GT forandrer alt: En ikke alt for praktisk BMW 3-serie forvandles til en rommelig familiebil, samtidig som mye av det sportslige beholdes.

Her leser du hele testen med tre konkurrenter i magasinet Motor

GT BETYR vanligvis at bilen skulle fått et enda mer sportslig preg enn standard-utgaven.  Men slik er det altså ikke når det gjelder BMW 3-serie. GT-utgaven har lagt på seg 20 centimeter og med 4,82 meter fra støtfanger til støtfanger er dette en stor bil. I tillegg har den fått bakkeklaring som en SUV. Legger vi til en stor bakluke og et bagasjerom på 520 liter, blir 320 GT er en helt ny og praktisk bil.

I tillegg til den store bagasjeplassen, er bakseteplassen meget god. Her er det faktisk plass til tre barneseter. På førerplassen sitter du litt høyere enn i de andre testbilene og har god oversikt ut. Samtidig har BMW klart å beholde noe av det sportslige preget i kjøreegenskapene. Styringen er meget presis, understellet stabilt og du har mulighet for å velge forskjellige kjøremodus fra sportslig til komfort. I vår kritiske elgtest krenger bilen noe, som følge av den ekstra høyden.

Automatgiret i bilen vår bidrar til komfort på langkjøring. Bilen er imidlertid utstyr med 19-tommers punkteringsfrie dekk, og det gir noe ustabilitet i langsgående spor i veien. Dessuten føles de litt hardere enn vanlige dekk og avgir noe mer støy.

Praktisk, rommelig og sportslig
Forbruk og utslipp

BMW 320i GT

Pris testbil:640 000,- X-Drive Advant.edition inkl. leveringskostn.
Billigste:429 500,- 136 hk manuell 2WD
Motor testbil:Firesyl. rekke bensin m/turbo
Ytelse:184 hk/135 kW v. 5000 omdr.
Moment:270 Nm v. 1250 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:224 km/t/8,3 sek
Forbruk/CO2 blandet:0,66 l/mil - 134 g/km
Dekk:Pirelli P Zero runflat
Lengde cm:482
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1575/495

Bilen vår har X-Drive firehjulstrekk som koster kr 29 000 ekstra. Sammen med den gode bakkeklaringen gir dette super framkommelighet på dårlige veier. Den minste motor du kan velge i bilen er på 136 hester, men bilen er tung og den kan bli i minste laget. I vår bil sitter det en diesel på 184 hester som gir bra ytelser, samtidig som vi målte et forbruk på 0,74 liter på mila. Det er ikke spesielt gunstig, men heller ikke så ille i en såpass stor bil.

BMW 320i GT er ennå ikke kollisjonstestet av EuroNcap, men 320i fikk høyeste karakter, fem stjerner, da den ble testet i 2012.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

69,7  (69,2)*

Forbruk landevei l/mil

0,74 (0,65)*

Aks 0-100 km/t sek.

10,2 (10,1)*

Bagasjerom liter

520 (483)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter