test audi a5
ELEGANT OG SPORTSLIG: Utseendet til Audi A5 er helt klart en medvirkende årsaken til suksessen i Norge. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
test audi a5 interiør
PRAKTISK: De gode kjøreegenskapene kombineres med et praktisk innhold. Det er lett å trives bak rattet. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
test audi a5 bak rattet
KJØREGLEDE: Det er mye kjøreglede bak rattet i Audi A5 Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Motor test Audi A5 2015

Test Audi A5 - når utseendet teller

En særlig bedre kombinasjon av eleganse og sportslighet enn Audi A5 er vanskelig å tenke seg.

Her leser du hele testen med tre konkurrenter i magasinet Motor

AUDI A5 er den eldste bilen i testen, men fortsatt får den hoder til å snu seg langs gater og veier. For de aller fleste framstår designet som en genistrek og er en viktig årsak til suksessen denne bilen har hatt i Norge. Også interiøret er elegant, ryddig og oversiktlig.

Samtidig som utseendet er sportslig, gjør den store bakluken at bilen også får et praktisk innhold. Bagasjerommet på 480 liter gjør Audi A5 til en helt grei familiebil. Beinplassen i baksetet er meget god, men for lange voksne er takhøyden snau.

Den minste utgaven av A5 har en 136 hesters dieselmotor under panseret og koster fra 415 200 korner pluss registreringskostnader og vinterhjul. Da framstår bilen  relativt enkelt utstyrt. Med en del utstyr stiger prisen raskt. S-tronic automatgir kan anbefales. Det samme kan Quattro firehjulstrekk (kr 44 000), som gir deg utrolige kjøreegenskaper på vinterføre. Med diverse utstyrspakker for å få xenonlys, fartsholder, sportsligere understell, navigasjon etc, er du plutselig oppe i godt over 600 000 kroner.

Vår bil har en diesel på 177 hester under panseret. Den gir bilen de sportslige egenskapene den fortjener, og gjør dette til den raskeste av de fire testbilene. Et viktig bidrag gir automatgirkassen med lynraske girskift. Vi målte forbruket på testbilen til 0,67 liter på mila og det er helt greit, tatt i betraktning at den har firehjulstrekk og er relativt tung.

Utseende og kjøreegenskaper
Takhøyde bak, standard-utstyr

Audi A5

Pris testbil:669 000,- 2,0 TDI S-tronic
Billigste:415 200,- 136 hk diesel 2WD
Motor testbil:Firesyl. rekke turbodiesel
Ytelse:177 hk/130 kW v. 4200 omdr.
Moment:380 Nm. v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:222/7,9 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,53 l/mil - 139 g/km
Dekk:Dunlop SP Sport
Lengde cm:463
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1575/425

I motsetning til de andre testbilene, har ikke Audi A5 mulighet for valg av forskjellige kjøreoppsett. Men det har den heller ikke behov for. Audis ingeniører har klart å gi understellet en bortimot perfekt balanse mellom presise, sportslige egenskaper og komfort. Det betyr mye kjøreglede på svingete veier og god stabilitet i kritiske manøvrer. I tillegg gir det meget god langturkomfort.

Audi A5 er ikke kollisjonstestet av EuroNcap, men A4 fikk høyeste karakter, fem stjerner, allerede i 2010.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

69,4  (69,2)*

Forbruk landevei l/mil

0,67 (0,65)*

Aks 0-100 km/t sek.

9,5 (10,1)*

Bagasjerom liter

480 (483)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter