Motor test Subaru XV
SUKSESS: Subaru XV er bilen vi ville satt vår lit til dersom vi hadde hatt ei hytte på fjellet med dårlig, ubrøytet vei. De er allerede en salgssuksess her hjemme. Foto: Egil Nordlien
Motor test Subaru XV
INTERIØR: Noe motorstøy og litt stump avfjæring trekker litt ned på komforten. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TEST: SUBARU XV

En mester på glatta

Subaru XV er den eneste bilen med permanent firehjulstrekk. Det merker vi på de glimrende kjøreegenskapene på glatte veier.

Del denne artikkelen

Subaru er synonymt med firehjulstrekk og fabrikken skryter uhemmet av vinteregenskapene til bilene sine. Og med rette. Veien fra Beitostølen over Valdresflya har både svinger og raske partier. Sjelden har vi opplevd maken til stabilitet og lettkjørthet på glatt underlag som i Subaru XV. Firehjulstrekk-entusiaster, sverger også til permanent drift på alle hjul for å sikre de aller beste framkommeligheten under vanskelige forhold. XV ser kanskje ut som en vanlig personbil, men har faktisk den høyeste bakkeklaringen av alle bilene i testen. Dette er også viktig når veien er vanskelig og forholdene som mest ugreie. I vår relativt enkle bakketest, er det nettopp XV som klatrer enklest opp til toppen.

Så får det heller så sin prøve at komforten ikke er like god som i de andre testbilene. XV har relativt kort akselavstand og fast avfjæring, noe som gir en litt stump følelse på dårlig underlag. Antisladdsystemet bråker mye når det slår inn. På gode asfaltveier er komforten bra. I tillegg gir motoren fra seg mer støy enn vi liker. Slik har det alltid vært med Subarus boksermotorer og dieselutgaven er ikke noe unntak. Til gjengjeld er den usedvanlig sterk. Den har et volum på to liter, men er ”trimmet ned” til 109 hester. Det betyr god styrke på lave turtall. Det er spesielt viktig når det butter imot på dårlige veier.

Kjøreegenskaper på glatte veier
Stump kjørefølelse på dårlige veier

Subaru XV 2,0 D Premium

Pris testbil:2,0 D Premium – Kr 374 900,-
Billigste:Fra kr 299 900,- (1,6 Comfort – 114 hk).
Motor testbil:Fire syl, bokser, turbodiesel, commonrail, 1998 ccm
Ytelse:109 hk/80 kW v. 3600 omdr.
Moment:310 Nm v. 1600 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:198 km/t/ 9,3 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,56/146
Dekk:Continental CrossContact – 225/55 R17
Lengde cm:445
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1415/545

Med denne motoren koster bilen 374 900 kroner. Den rimeligste utgaven har bensinmotor på 114 hester og starter på 299 900 kroner. XV kommer ikke i en billigutgave med bare forhjulstrekk, slik som konkurrentene.

Førerplassen i XV er oversiktlig og grei. I baksetet sitter tre voksne brukbart. Plassen i bagasjerommet er imidlertid begrenset, ikke minst på grunn av den hellende bakenden på bilen. Bakseteryggene kan felles ned med ett enkelt grep hvis du trenger med plass.

De tradisjonelle Subaru-kundene er relativt gamle, men siden XV kom i fjor har nye og betydelig yngre kjøpere trukket til butikkene.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

65,0  (63,8)*

Forbruk landevei l/mil

0,56 (0,56)*

Aks 0-100 km/t sek.

12,3 (11,9)*

Bagasjerom liter

380  (473)*

*= gjennomsnitt seks konkurrenter