Test Skoda Yeti
BARSK. Skoda Yeti er firkantet og barsk. Men dette gir også god oversikt fra førerplassen og mulighet for mye last. Foto: Bo Mathisen
Test Skoda Yeti interiør
KJØREGLEDE: Yeti har mest kjøreglede av alle testbilene, men den innvendige støyen kunne med fordel vært litt lavere. Foto: Bo Mathisen
Motor test Skoda Yeti 2016

Test Skoda Yeti - firkantet favoritt

Favoritt var en modell i Skoda-familien for mange år siden. Yeti hadde kledd dette navnet. Til tross for at den begynner å få noen år på nakken, er den en glede å kjøre.

Yeti har akkurat vært igjennom en ansiktsløftning. Det er stort sett snakk om kosmetiske forandringer i front og hekk, slik at den er blitt mer lik andre VW produkter. I tillegg har den fått ryggekamera for første gang. Det kan være greit, selv om Yeti er den mest oversiktlige og lettparkerte av testbilene. Alle de viktige tingene er som før: Vi kjenner igjen de gode kjøreegenskapene fra andre modeller i VW-konsernet. Yeti er stabil og presis på svingete veier og har den høyeste bakkeklaringen av alle testbilene. Det er til god hjelp på dårlige veier, selv om du bare velger tohjulstrekk.

Vår bil har en moderne 1,2 liters bensinmotor med turbo på 105 hester under panseret. Det høres kanskje ikke mye ut, men motoren imponerer. Sammen med et sjutrinns, dobbeltkløtsj, automatgir som skifter raskt og kontant, gir den en god porsjon kjøreglede. Fra 0-100 km/t er den raskere enn både Nissan og Kia. Forbruket målte vi til 0,67 liter på mila og det er greit til en bensinbil å være.

Det Yeti taper på i forhold til et par av konkurrentene, er det innvendige støynivået. Det er høyere enn i både Kia Sportage og Nissan Qashqai.

Prisen på testbilen vipper over 300 000 kroner med en Elegance utstyrspakke, som blant annet inkluderer DAB-radio. Den rimeligste utgaven med tohjulstrekk koster fra 234 600 kroner. For en utgave med firehjulstrekk starter prisen på 312 000 kroner.

Praktisk med gode kjøreegenskaper
Innvendig støy

Skoda Yeti 1,2 2WD

Pris testbil:300 500,- 1,2 TSI DSG Elegance
Billigste:234 600,- 105 hk bensin 2WD
Motor testbil:Firesyl. rekke bensin m/turbo
Ytelse:105 hk/77 kW v. 5000 omdr.
Moment:175 NM v. 1500 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:176 km/t - 11,7 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,61 l/mil - 147 g/km
Dekk:Continental PremiumContact2
Lengde cm:422
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1359/545

Yeti er den korteste av testbilene. Det betyr at du sliter med å få inn en barnevogn når alle baksetene er i bruk. Men den firkantete formen gir store muligheter dersom du laster til taket. Baksetene må tas helt ut for å utnytte plassen maksimalt. Da får du til gjengjeld et stort, firkantet lasterom. Vipper du bare setene fram mot forseteryggene, vil de stjele en del av den totale lengden i rommet.

Skoda Yeti ble kollisjonstestet av EuroNcap allerede i 2009, med toppkarakteren fem stjerner som resultat. Både voksne og barn i bilen er godt sikret, men den er aggressiv mot myke trafikanter.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

67,7  (67,0)*

Forbruk landevei l/mil

0,67 (0,64)*

Aks 0-100 km/t sek.

12,2 (12,4)*

Bagasjerom liter

405 (461)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter