


Vinner på pris
Nissan Qashqai har vært en solid salgssuksess siden den nye utgaven kom til Norge for tre år siden. Fortsatt henger den godt med, sammenliknet med konkurrentene. Det er ikke bare på grunn av en gunstig pris.
For dette er den rimeligste bilen i testen. Med en 1,2 liters bensinmotor på 115 hester, koster den fra 258.000 kroner, pluss registreringskostnader. Det er ikke annet å si at det er mye bil for pengene. Vår testbil har en 1,6 liters dieselmotor på 130 hester, firehjulstrekk og manuelt gir. Prisen er 355.000 med Tekna-utstyr. Også dette er bra pris, sammenliknet med mange av konkurrentene. Utstyr som led hovedlys, oppvarmet frontrute, fartsholder, ryggekamera med stor skjerm er inkludert i prisen.
Ved første øyekast ser Qashqai litt mindre ut enn de andre testbilene. De innvendige målene avslører imidlertid at plassen bak rattet og i baksetet er omtrent lik. Bagasjerommet på 430 liter er imidlertid noe mindre. Dette kan først og fremst være en utfordring for en barnefamilie. En barnevogn går imidlertid greit.
Dieselmotoren på 130 hester trekker godt, selv om den ikke gjør bilen til noen sprinter fra 0-100 km/t. På landeveien fungerer den bra. Vi målte forbruket til 0,54 liter på mila. Det er litt høyere enn fabrikken oppgir, men uansett et bra resultat.
Du finner deg garantert let til rette bak rattet i Qashqai. Vi sitter godt og interiøret er oversiktlig. Det er brukt materialer som gir høyere følelse av kvalitet enn tidligere. Den er relativt myk i understellet. Det gir god komfort på landeveien. Den innvendig støyen er høyere enn de andre bilene i testen. Mye av skylda gir vi til de store 19-tommers hjulene som sitter på testbilen. Vi har tidligere målt en annen Qashqai med mindre hjul og den var betydelig bedre. Automatgir ville gitt et godt bidrag til kjørekomforten, og det får du for 20.000 kroner på både bensin- og dieselutgavene.
Nissan Qashqai 1,6 dCi Tekna 4x4 man.
Pris testbil: | Kr 355.000,- + frakt og levering. |
---|---|
Billigste: | kr 258.000,- (1,2 DIG-T – 115 hk bensin). |
Motor testbil: | Fire syl. diesel m/turbo, 1598 ccm |
Ytelse: | 130hk/96 kW v. 4000 omdr. |
Moment: | 320 Nm v. 1750 omdr. |
Toppfart/aks. 0-100 km/t: | 190 km/t/ 10,5 sek. |
Forbruk/CO2 blandet: | 0,49/129 |
Dekk: | Bridgestone Dueller – 225/45 R19 |
Lengde cm: | 438 |
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: | 1800/75 |
”Qashqai er en grei vinterbil, uten spesielle styrker eller svakheter”, konkluderte vi etter den store vintertesten av 12 biler i 2015. Varmeapparatet fungerte godt og fjernlyset var bedre enn på mange konkurrenter. Dessuten var bremsestrekningen kortere en gjennomsnittet på snø og is. Utslippene av NOx og partikler i kulde var imidlertid høyere enn ønskelig. Hele vintertesten kan du lese i Motor nr. 2 i 2015.
Nye Nissan Qashqai ble kollisjonstestet av Euro NCAP i 2014, med fem stjerner og høye poengsummer for sikkerheten til voksne, barn og fotgjengere som resultat. Inkludert i prisen på vår testbil, får du blant annet automatisk nødbrems for andre biler, blindsonevarling og filskiftvarsler.
VÅRE MÅLINGER
Støy v/90 km/t dBA
72,0 (70,5)*
Forbruk landevei l/mil
0,54 (0,66)*
Aks 0-100 km/t sek.
13,6 (12,2)*
Bagasjerom liter
430 (515)*
*= gjennomsnitt fire konkurrenter