Peugeot 308 er en stor bil i Golf-klassen
KOMFORT: Peugeot 308 er lettkjørt og rommelig, men litt dyrere enn konkurrentene. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Førerplassen i Peugeot 3008 er preget av et lite ratt
LITE RATT: Førerplassen er preget av et lite ratt, som skal gi en sportslig kjørefølelse. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Peugeot 308 er en stor bil i Golf-klassen
STOR: Plassen i Peugeot 308 er større enn i de andre bilene i klassen. Spesielt bagasjerommet er stort. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Test Peugeot 308

Når plassen er viktig

Er du på jakt etter en kompakt bil med god innvendig plass, bør du ta en titt på Peugeot 308. I tillegg har Peugeot den beste nybilgarantien i Norge.

Plassen og Norges beste nybil-garanti
Forbruk og pris

Peugeot 308 1,2 Puretec GT Line aut.

Pris testbil:Kr 327.000,-
Billigste:Kr 232.000,- (1,2 PureTec Access– 82 hk bensin).
Motor testbil:Tresyl. rekke, bensin turbo, 1199 ccm
Ytelse:130 hk/96 kW v. 5500 omdr.
Moment:230 Nm v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:206 km/t/ 9,1 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,49 l/mil - 112 gr.
Dekk:Michelin Pilot Sport3 – 225/45 R17
Lengde cm:425/180/145
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1200/80

Da 308 kom i ny utgave for to år siden, hadde Peugeot gjort bilen kortere og mer lettkjørt i trange gater og P-hus. Innvendig er plassen mist like god. Bagasjerommet på 420 liter er større enn hos alle konkurrentene. I baksetet er riktignok beinplassen to-tre centimeter kortere enn hos de beste, men til gjengjeld sitter du høyere, noe som ikke minst er populært hos barna i familien. Det gir god utsikt. I vår bil gir i tillegg det store glasstaket ( 5.900 kroner) en god følelse av luft og rommelighet.

Les flere biltester på motor.no

Franske biler får ofte skryt for kjørekomforten, og det gjelder også for Peugeot 308 til en viss grad. Vår bil har automatgir som skifter raskt og presist. Under panseret sitter det en tre-sylindret bensinmotor med turbo på 130 hester, som er svært energisk. Til sammen gjør dette bilen lettkjørt og rask, ikke minst i forbikjøringer. Vi målte forbruket til 0,69 liter på mila på en blanding av by- og landeveiskjøring. Det er høyest av testbilene. Den typiske støyen fra en tre-sylindret motor høres bare under kraftig akselerasjon. Det er derimot en del hjulstøy i bilen under kjøring på landeveien.

Les hele testen med tre konkurrenter og testdata i magasinet Motor (innlogging for NAF-medlemmer).

Førerplassen er preget av et lite ratt, som skal gi en sportslig kjørefølelse. Dette er ikke den dominerende følelsen vi får i 308.  Du kan se instrumentene (inkludert en turteller som en designer har fått for seg at skal gå motsatt vei av alle andre biler) i overkant. De sitter dermed omtrent i synslinjen mot veien. Bra. På den store berøringsskjermen i midtkonsollen styrer du stort sett alt i bilen, inkludert varme og ventilasjon. Den krever tilvenning, og vi liker ikke å måtte ta blikket fra veien for å justere varme og andre ting som normalt befinner seg på knapper du kan føle deg fram til. Vår bil har led hovedlys som standard, men mangler utstyr som automatisk by-brems og kollisjonsvarsler.

Franske følelser - bilferie i Provence

Vå testbil med automatgir og GT-line utstyr koster 327.000 kroner og det er en del mer enn konkurrentene. Billigste 308 har en 82 hesters bensinmotor og koster fra 232.000 kroner. Forbrukerrådet har kåret nybilgarantien til Peugeot til Norges beste (les detaljene på www.forbrukerradet.no).

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

71,3  (70,5)*

Forbruk landevei l/mil

0,69 (0,64)*

Aks 0-100 km/t sek.

11,3 (11,4)*

Bagasjerom liter

420  (385)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter. Peugeot har automatgir.