NAF Motor tester VW Touran 2010
OPPSKRIFT: Mye av årsaken til Touran-suksessen ligger i gode kjøreegenskaper, god plass og meget høy kvalitetsfølelse. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester VW Touran interiør
FØRERPLASSEN: Setene er meget gode og instrumentene eksempler til etterfølgelse. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester VW Touran bagasjeplass
LITT GAMMELDAGS: De litt gammeldagse seteløsningene, der du må ta ut setene i andre rad for å få et lasterom i full lengde med flatt gulv. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: VW TOURAN (2010)

Fornyet bestselger

VW TOURAN er bestselgeren som i sommer får en ansiktsløftning. Motor har testet både den gamle og den nye.

Del denne artikkelen

Nesten 27 000 eksemplarer av VW Touran er solgt i Norge siden introduksjonen i 2003. Mye av årsaken til Touran-suksessen ligger i gode kjøreegenskaper, god plass, meget høy kvalitetsfølelse og en grei pris. I tillegg har den mange motorvarianter og en super DSG-girkasse som passer norske forhold. En billig varebilutgave har også bidratt sterkt.

I nye Touran er alt dette fortsatt på plass. Du får bare litt mer av det beste. Skallet på bilen er det samme. Det er også de litt gammeldagse seteløsningene, der du må ta ut setene i andre rad for å få et lasterom i full lengde med flatt gulv. Med setene slått sammen og vippet opp, blir den totale lengden bare 1,40 meter. Lengden på 4,40 meter gjør Touran til den korteste av testbilene.

Setene er meget gode og instrumentene eksempler til etterfølgelse. Av nytt utstyr kan nevnes blant annet automatisk parkeringsassistanse som styrer bilen inn i lukene for deg, LED kjørelys og adaptivt understell. Den innvendige støyen er så langt jeg kan bedømme blitt enda et hakk lavere. I hvert fall med de lettrullende Continental-dekkene som sitter på de to Bluemotion-utgavene jeg kjørte i Tyskland. Bilen har et understell som gir en bortimot perfekt balanse mellom komfort og stabilitet på veien.

Plass og kjøreegenskaper
Pris

VW Touran 1,6 TDI BlueMotion - 2010

Pris testbil:1,6 TDI BlueMotion Comfortline – kr 315 000,–
Billigste:kr 305 000,– (1,2 bensin Trendline – 105 hk).
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1598 ccm
Ytelse:105 hk/77 kW v. 4400 omdr.
Moment:105 hk/77 kW v. 4400 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t: 186 km/t/ 12,5
Forbruk/CO2 blandet:0,46 l/mil – 121 gram
Dekk:Continetal PremiumContact 2
Lengde cm:440
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1544/635

Bestselgeren i Norge kommer trolig til å bli 1,6 liters diesel med 105 hester. Den støyende pumpedyseinnsprøytingen er nå byttet ut med moderne commonrail.

Forbruket på vår økoutgave oppgis til 0,46 liter på mila på blandet kjøring og CO2-utslippet bare 121 gram. Det er best av testbilene. Mest imponerende er imidlertid den nye 1,2 liters (ja, du leste riktig) bensinmotoren med turbo, som også yter 105 hester. Den er meget stillegående og trekker nesten like bra på lave turtall som en diesel. Den må prøves før du bestemmer deg Prisen på begge starter rundt 305 000 kroner som sjuseter (13 000 mindre for femseter), mens vår Comfortline vil trolig koste ca. 10 000 kroner mer nå den kommer i september. Begge disse bilene har sekstrinns manuell girkasse som standard. En DSG-girkasse vil bidra til både økt komfort og sportslighet.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

71,0  (68,5)

Forbruk landevei l/mil

0,46 (0,54)**

Aks 0-100 km/t sek.

13,3 ,1 (14,2)*

Bagasjerom liter

695 (655)

Gjennomsnitt seks konkurrenter i parentes. **= fabrikktall