NAF Motor tester VW Polo
SPORTSBIL: Med såkalt R-design og DSG-girkasse er VW Polo den mest sportslige av de seks testbilene. Her er det mye kjøreglede. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester VW Polo interiør
OVERSIKT: Førerplasen i Polo er et eksempel til etterfølgelse for mange av konkurrentene. Det gjelder både oversikten og kjørestillingen. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TESTEN: VW POLO (2012)

En fryd å kjøre

–En sann fryd å kjøre, sier en av våre kvinnelige testere. Og jeg som trodde at det bare var menn som satte pris på kjøreegenskapene til Polo.

Del denne artikkelen

For det er ikke til å stikke under en stol: I Polo har VW klart kunsten å kombinere kompakte og sportslige kjøreegenskaper med en høy grad av komfort. I vår kritiske elgtest ligger bilen usedvanlig godt på veien, er stabil og presis uten å gi oss noen form for overraskelser. Noe av den samme følelsen gir bilen på svingete landeveier. Samtidig har den det laveste innvendige støynivået av testbilene. Dårlige veier med små dumper er det understellet takler dårligst.

Det blir ikke dårligere ved at vår bil har en DSG dobbeltkløtsj girkasse. Et såkalt R-design med større spoiler foran, utbygde kanaler og spesielle felger gir et tøffere utseende. Kjørestillingen er blant de beste. Setene passer oss utmerket og interiøret er meget oversiktlig, samtidig som det er elegant. Spesielt de digitale instrumentene med hvitt på svart bakgrunn er et eksempel til etterfølgelse. Her er det mange konkurrenter som har mye å lære. Denne utgaven av Polo blir dermed drømmebilen i småbilklassen for deg som er på jakt etter mye kjøreglede.

Førerplassen og kjøreegenskapene
Litt dyrere enn konkurrentene

VW Polo 1,2 TSI R-Line DSG – 2012

Pris testbil:1,2 TSI R-Line DSG – Kr 265 000,-
Billigste:Kr 166 200,- (1,2 Trendline – 60 hk Trend).
Motor testbil:Fire syl, direkteinnspr. bensin m/turbo, ccm
Ytelse:90 hk/66 kW v. 4800 omdr.
Moment:160 Nm v. 1500 –3500 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:182 km/t/ 10,9 sek
Forbruk/CO2 blandet:0,53 l/mil - 124 gram
Dekk:Dunlop SP Sport – 215/40 R 17
Lengde cm:397
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1129/481

Men det koster å være kar. Testbilen koster 265 000 kroner – omtrent 100 000 kroner mer enn billigste Polo i prislistene. Under panseret sitter en 1,2 liters direkteinnsprøytet bensinmotor som yter 90 hester. Det høres kanskje ikke spesielt mye ut, men motoren får pustehjelp av en turbo og det gjør at du får maksimalt dreiemoment allerede fra 1600 omdreininger. I praksis vil det si at den føles sterk som en moderne turbodiesel. Sammen med den sjutrinns DSG-girkassen, som gir lynraske girskift, bidrar dette i høy grad til den sportslige kjørefølelsen. Både i fra 0-100 og i forbikjøringssituasjoner er Polo et godt hakk raskere enn de andre bilene i testen. Forbruket på 0,54 liter på mila på blandet kjøring er ikke imponerende lavt, men greit nok.

Plassmessig er ikke Polo helt i ledelsen. Baksetet føles trangere i bredden enn flere av de andre testbilene, I tillegg har den en tunell midt på gulvet som stjeler beinplass.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

68,3  (69,6)

Forbruk landevei l/mil

0,53 (0,47)**

Aks 0-100 km/t sek.

12,3 (13,9)

Bagasjerom liter

280 (291)

Gjennomsnitt seks konkurrenter i parentes. * =diesel. ** = fabrikktall