NAF Motor tester VW Passat stasjonsvogn
DETALJER: VW kaller dette sjuende generasjon av Passat. Men det er ikke mye mer enn fronten, lyktene og noen interiørdetaljer som er forandret. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester VW Passat stasjonsvogn interiør
SUPER: Førerplassen i VW Passat er fortsatt den beste i klassen. Eller vinner den på kjøreegenskapene. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: VW PASSAT

Alt du kan drømme om

VW Passat har alt du kan drømme om hos en bil i denne klassen. Inkludert kjøreegenskaper i toppklasse.

Del denne artikkelen

Med topp kjøreegenskaper tenker vi først og fremst på presis og stabil veiholdning på svingete veier, men også god kjørekomfort. Helt siden Passat ble lansert i 1973 har den satt standarden i klassen med sin bortimot perfekte balanse mellom komfort og litt sportslige kjøreegenskaper.

Sjuende generasjon kom på veien i fjor, men endringene er stort sett nye lykter foran, ny grill og litt flikking på interiøret. Da Euro Ncap begynte å studere bilen før de skulle kjøre kollisjonsteste på den, konkluderte de med at den er så lik den gamle at nye tester er unødvendig. Det betyr at konkurrenter som Peugeot 508 og Hyundai i40 er i ferd med å ta igjen det relativt store forspranget som Passat har hatt i mange år. Ikke bare når det gjelder kjøreegenskaper, men også når det gjelder design og den følte kvaliteten.

DEN MEST KOMPLETTE bilen i klassen er fortsatt Passat. Vår testbil er en toliter 140 hesters diesel, som i utgangspunktet koster fra 354 20 kroner med Comfort-utstyr. I tillegg har vår Passat firehjulstrekk og Highline-utstyr (eneste bil tilgjengelig for oss) og dermed kommer prisen opp i over 430 000 kroner.

På sommerføre gir firehjulstrekket noe bedre stabilitet i kritiske manøvrer, ellers har den minimal funksjon. Motoren i bilen er super, med mye krefter allerede fra 1200 omdreininger. Den gir et forbruk på 0,46 liter på mila og et CO2-utslipp på 119 gram per kilometer i Passat med forhjulstrekk. Litt høyere i vår utgave.

Førerplassen og bagasjerommet
Hjulstøy med 40-profil dekk

2,0 TDI Highline 4Motion

Pris testbil:2,0 TDI Highline 4Motion kr 431 720,–
Billigste:Kr 308 510,– (1,4 Trend – 122 hk).
Motor testbil:Firesyl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1968 ccm
Ytelse:140 hk/ 103 kW v. 4200 omdr.
Moment:320 Nm v. 1750–2500 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:207 km/t/ 10,1 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,53 l/mil – 139 gram
Dekk:Continental SportContact 3 – 235/40 R18
Lengde cm:477
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1656/614

FØRERPLASSEN ER EKSEMPLARISK med super-oversiktlige instrumenter og seter som vi ennå her til gode å høre noen si at de ikke sitter meget godt i. Vi har tidligere skrytt av VWs nye radio/navigasjons-system, men i denne bilen sitter den ”gamle” typen radio med dårlig lesbarhet.

I vår kritiske unnamanøver er Passat best. Meget lett å kontrollere, presis i styringen og stabil i veiholdningen. Det eneste som trekker litt ned er at bilen har 18-tommers hjul med lave 40-profildekk. Det bidrar til sportslige kjøreegenskaper, men gir noe mer støy enn det som egentlig er nødvendig. Vi stusser også litt over bakkeklaringen på bare 11 centimeter. Det er lite, spesielt i en bil med firehjulstrekk.

Passat kan trekke det tyngste hengerlasset av testbilene, med 2000 kilo og har det største bagasjerommet med 603 liter. Trenger du mer plass kan selvfølgelig bakseteryggene legges ned, men for å få flatt gulv må sitteputen i baksetet først vippes opp. Det begrenser den maksimale lengden en del. I baksetet er det plass til tre voksne.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

67,0  (67,9)

Forbruk landevei l/mil

0,53 (0,49)**

Aks 0-100 km/t sek.

12,8 ,1 (13,5)

Bagasjerom liter

603 (572)

Gjennomsnitt tre konkurrenter i parentes. **= fabrikktall