NAF Motor tester VW Golf
DRØMMEBILEN: Skal Golf fortsatt være drømmebilen for mange, må VW gjøre noen solide forandringer. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester VW Golf interiør
FØRERPLASSEN: Førerplassen passer oss svært godt. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TESTEN: VW GOLF (2011)

Lettkjørt listetopp

VW Golf har alt du ønsker deg av en bil og selger dobbelt så mye konkurrentene. Ved siden av nye Focus ser den litt gammel ut.

Del denne artikkelen

Det er ikke mer enn tre år siden sjette generasjon Golf ble lansert. Utvendig var endringene små, men bilen tok nok et steg når det gjaldt komfort og kjøreegenskaper. Og det sier ikke lite.

Helt siden Golf kom i 1974 har den vært en klar leder i klassen både på design og kjøreegenskaper. Men for første gang opplever vi nå at den blir forbikjørt. Ved siden av nye Ford Focus ser Golf litt gammelmodig ut. Men likevel er vi overbevist om at Golf fortsatt vil toppe salgslistene framover. Fordi:

Alle finner seg til rette i en Golf, enten du skal ha et rent transportmiddel eller ønsker gode kjøreegenskaper. Bilen har fortsatt et snev av status, fordi den har vært designledende i så mange år. Førerplassen, inkludert førersetet som føles som en gipsavstøpning av rumpa di, passer alle. Instrumentene, radio-displayet og betjeningshendler er supertydelige. Oversikten ut er god. Resultatet er en meget lettkjørt bil.

Med sine 420 centimeter fra støtfanger til støtfanger er Golf nå en av de mindre bilene i klassen. Likevel er den innvendige plassen blant de beste, med unntak bagasjerommet på 350 liter. VW har i mange år vært ledende på sikkerhet. Legger vi til at Golf er Norges mest ettertraktede bil som brukt, og at verdifallet dermed blir lavt, er kriteriene for et godt bilkjøp nærmest komplett.

God kjøreegenskaper, lavt verditap
Ingen spesielle

VW Golf 1,6 TDI BlueMotion  – 2011

Pris testbil:1,6 TDI BlueMotion Comfortline – Kr 266 540,-
Billigste:Kr 219 950,- (1,2 bensin Trendline – 85 hk).
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1598 ccm
Ytelse:105 hk/77 kW v. 4400 omdr.
Moment:250 Nm v. 1500–2500 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:190 km/t/ 11,3 sek
Forbruk/CO2 blandet:0,38 l/mil – 99 gram
Dekk:Continental Eco Contact 3 – 185/65R 15.
Lengde cm:420
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1544/635

TESTBILEN VÅR ER en såkalt Bluemotion-utgave, med en 105 hesters dieselmotor. Med lettrullende hjul og automatisk stopp/start-system, er forbruket presset ned til 0,38 liter på mila på blandet kjøring. Dette er et fabrikktall og du skal kjøre veldig økonomisk for å oppnå det. På langkjøring er det derimot mulig komme ned mot et slikt forbruk.

Den er ingen racerbil, men på landeveiskjøring bidrar det høye dreiemomentet i motoren til greie prestasjoner. Et annet forholder at lettrullende hjul skaper relativt lite støy. Golf er dermed bilen med det laveste støynivået i kupeen.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

63,0  (65,3)

Forbruk landevei l/mil

0,38 (0,44)**

Aks 0-100 km/t sek.

13,1 (12,8)

Bagasjerom liter

350 (353)

Gjennomsnitt seks konkurrenter i parentes. * =diesel.