NAF Motor tester VW Amarok pickup
BARSK: VW Amarok ble et forbilde i pickup-klassen da den kom for to år siden. Tøff i terrenget og komfortabel på veien. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester VW Amarok pickup interiør
KOMFORT: Kjørekomforten i Amarok er meget god, med lavere støynivå enn personbiler. Du kan velge mellom to firehjulstrekk-systemer og to fjæringsalternativer alt etter hvor tøft du skal bruke bilen. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TESTEN: VW AMAROK

En ny pickup-standard

Da VW Amarok kom på markedet for to år siden, satte den en ny standard både for utstyr og kjørekomfort i en pickup.

Del denne artikkelen

Amarok er både tøff, smart og komfortabel på en gang. Den er tøff å se på og takler tøffe forhold i terrenget.

Når du kjøper bilen kan du velge mellom to forskjellige drivlinjer alt etter hvor tøffe forhold bilen skal brukes under: Et 4-motion system med permanent firehjulsdrift eller et system mer likt det du finner på personbiler som kopler seg automatisk ut og inn. Du kan også velge et såkalt «heavy duty» fjæringssystem dersom du skal kjøre med mye last.

Vår testbil var i tillegg den eneste med mulighet til å sperre bakakselen og det gjør framkommeligheten på vanskelig underlag meget god. Vår bil har manuell girkasse, men bakkestarthjelpen er smart og sørger for at igangkjøring i bratte bakker skjer enkelt og uproblematisk. Bilen har også en offroad-knapp som gjør at elektronikken overtar styringen av alle bilen systemer og sørger for en mest mulig trygg nedstigning i de bratteste bakkene.

Kjørekomfort og lasteevne
Relativt høy pris

VW Amarok Double Cab 2-seter Highline

Pris testbil:Double Cab 2-seter Highline – Kr 355 300,-
Billigste:Singel Cab: Kr 296 400,- (2,0 TDI 122 hk Basis)
Motor testbil:Fire syl. rekke commonrail biturbo diesel, 1968 ccm/
Ytelse:163 hk/120 kW v. 4000 omdr.
Moment:400 Nm v. 1500–2000 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:181 km/t/ 11,1 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,79 l/mil - 215 gram
Dekk:Continental CrossContact – 255/55 R 19
Lengde cm:530
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1993/1047

På landeveien er Amarok kanskje den mest komfortable av alle bilene. Vi målte støyen i kupeen til 64,7 dBA i jevn hastighet, noe som er lavere enn de aller fleste personbiler. Førerplassen, inkludert setene, er som på en vanlig personbil. Motoren på 163 hester og 400 newtonmeter gir solid med krefter.

Men skal du utnytte lastekapasiteten på godt over ett tonn, trenger du kanskje såpass. Alternativet er en 122 hester, men den blir nok i minste laget. Lasteplaner på vår dobbeltkabiner er relativt kort, men dette er den eneste bilen som har plass til en europall på tvers mellom hjulbuene.

Amarok påvirkes lite av 400 kilo på lasteplanet. Faktisk er bremselengden fra 80 km/t kortere med enn uten last. Dette er dessuten bilen som har det laveste forbruket av de fem, noe som også skyldes at dette er den eneste med manuelt gir. Vi målte et forbruk på 0,65 l/mil på langkjøring.

Amarok er noe dyrere enn hovedkonkurrenten Toyota Hilux. Vår toseter med dobbeltkabin med manuelt gir koster 355 300 kroner. Det som imidlertid så langt har gjort at Amarok ikke har klart å utselge Hilux, er at en bil med forlenget kabin (X-cab) og lengre lasteplan mangler i sortimentet. Hos Toyota står en slik utgave for nesten halvparten av salget.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

64,7  (65,6)*

Forbruk landevei l/mil

0,79 (0,89)**

Aks 0-100 km/t sek.

13,2 (12,7)*

Nyttelast kg

1047 (887)*

*= gjennomsnitt  fem konkurrenter. ** = fabrikktall