NAF Motor tester Volvo V60
HALVKOMBI: Med et mer sportslig utseende, jakter Volvo V60 nye, yngre kunder som tidligere har kjøpt BMW og Audi. Men det betyr også mindre bagasjerom enn i de tradisjonelle ”herregårdsvognene”. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester Volvo V60 interiør
BREMSER FOR DE MYKE: Sikkerhet er fortsatt Volvos første prioritet. Nye V60 er den første i verden som nødbremser av seg selv hvis et barn løper ut i veien. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester Volvo V60 stv bagasjeplass
MINDRE PLASS: Bagasjerommet i Volvo V60 er mindre enn i tradisjoenlle stasjonsvogner. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TESTEN: VOLVO V60 (2011)

Sporty svenske

Så sporty har du ikke sett en Volvo på mange år. Til tross for kinesiske eiere er nye Volvo V60 et ekte barn av Göteborg.

Del denne artikkelen

Det vil si at V60 både er utviklet der og bygges ved Torslanda-fabrikken. Sikkerhet, som i alle år har vært Volvos kjerneverdi, står fortsatt i første rekke. Det er tydelig at kinesiske Geely, som kjøpte Volvo for et par år siden, ser at dette er viktige salgsargumenter i vest. Et helt nytt og parallelt kapittel i Volvo-historien er i ferd med å ta form i Kina, der det skal bygges en egen fabrikk for Volvo-biler som skal selges i øst.

At nye V60 er en mer sporty bil enn de tradisjonelle «herregårdsvognene» til Volvo, er tydelig på lang avstand. Designet avslører at plassen i bagasjerommet kommer i andre rekke.

Navnet «Sportwagon» indikerer at Volvo er på jakt etter bileiere som tidligere har sverget til BMW og Audi. Så langt har ikke salget tatt helt av i Norge. Årsaken er at den minste motoren, den samme som sitter i vår testbil, er en 163 hesters turbodiesel. Det gjør startprisen litt for høy. Men nå kommer en gjerrig 115 hesters DriveE-utgave, som får en startpris på 315 000 kroner før registreringskostnader. Da blir det garantert fart i sakene.

Dette er en pris som verken Audi A4 eller Mercedes C-klasse kan konkurrere med. Foreløpig har vi ikke kjørt denne, men regner med at den går greit dersom du ikke har store krav til prestasjoner eller skal trekke tunge lass.

For å kapre Audi- og BMW-kunder må V60 også føles sportslig bak rattet. Det gjør den. Den 163 hesters sterke motoren har et dreiemoment på 400 Newtonmeter allerede fra 1400 omdreininger og bilen tilbakelegger 0–100 på bare 10,7 sekunder i vår test. Automatgirkassen i bilen skifter raskt og presist. I tillegg gir den femsylindrede motoren fra seg en spesiell lyd, som mange vil oppfatte som sportslig. Forbruket og CO2-utslippet er imidlertid høyere enn på de to andre testbilene – henholdsvis 0,61 l/mil og 162 gram per kilometer.

I god Volvo-tradisjon har V60 et meget godt førermiljø og ikke minst seter som passer oss veldig godt. Instrumentene, inkludert det viktige speedometeret, er imidlertid ikke av de mest lettleste.

Mye sikkerhetsutstyr, god førerplass
Liten bagasjeplass, høyt forbruk.

Volvo V60 D3 Summum aut. – 2011

Pris testbil:V60 D3 Summum automat – Kr 450 000,–
Billigste:Kr 315 000,– (D3 DrivE – 115 hk diesel).
Motor testbil:Femsyl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1948 ccm
Ytelse:163 hk/ 120 kW v. 3000 omdr.
Moment:400 Nm v. 1400–2750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:215 km/t - 9,2 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,61 l/mil - 162 gram
Dekk:Continental SportContact 3 – 235/40 R18
Lengde cm:463
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1635/565

Med denne motor/gir-kombinasjonen og beste utstyrspakke Summum, koster bilen 465 000 kroner pluss registreringsomkostninger. I tillegg har vår bil mye sikkerhetsutstyr – inkludert et radarbasert system som bremser for fotgjengere som kommer ut i veien, bremser bilen dersom du er i ferd med å kjøre inn i en annen bil bakfra, har kamera som ser bakover og varsler for biler i blindsonen og så videre. Ryggekameraet er spesielt nyttig. Sikten bakover under rygging er dårlig.

Også understellet har fått et mer sportslig preg. Bilen sitter meget godt på veien, ikke minst takket være lave 18-tommers hjul. Men har etter vår smak litt for ”lett” styring til at vi får den beste kjørefølelsen på svingete landeveier. Dessuten skaper de store 40-profil dekkene litt mer kupéstøy enn det vi opplever i Audi.

Den største overraskelsen finner vi imidlertid i baksetet. Til tross for det sportslige designet og den hellende bakenden, har V60 det største baksetet av de tre bilene. Takhøyden er overraskende bra og siden seteputen er relativt flat, har tre voksne god plass. Men bagasjeplassen på 430 effektive liter er mindre enn både Audi A4 og Mercedes C-klasse.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

65,0  (64,5)

Forbruk landevei l/mil

0,61 (0,56)**

Aks 0-100 km/t sek.

10,7,1 (12,1)

Bagasjerom liter

430 (468)

Gjennomsnitt tre konkurrenter i parentes. **= fabrikktall