NAF Motor tester Toyota Yaris
BESTSELGER: Det er ikke bare selve bilen som gjør Yaris til den mest populære småbilen i Norge for tiden. At den er så å si feilfri er også et godt kjøpsargument. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester Toyota Yaris interiør
USPENNENDE? Ikke det mest spennende interiøret, men plassen er god og du finner deg til rette umiddelbart. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TESTEN: TOYOTA YARIS (2012)

Uspennende, men feilfri

Toyota Yaris er for tiden Norges mest solgte småbil. Mindre populær blir den ikke når den nye hybrid-utgaven kommer i salg etter sommerferien.

Del denne artikkelen

Det er lett å si at Yaris i seg selv ikke er den mest spennende bilen i klassen. Men det er flere grunner til at en bil blir en salgssuksess: Et rykte som så og si feilfri, god service hos forhandlerne og ikke minst en gunstig pris hjelper godt. Vår testbil, med  trinnløst CVT-gir og en 99 hesters bensinmotor, koster rett i overkant av 200 000 kroner. Det oppfattes tydeligvis som et meget godt kjøp av mange.

Og hvor spennende må en bil være, når du umiddelbart finner deg til rette bak rattet? For slik er Yaris i et nøtteskall.

Interiøret er ryddig og oversiktlig, selv om det kanskje ikke er av de mest elegante. Vi sitter godt i setene. Med det trinnløse giret, er bilen usedvanlig lettkjørt. Under akselerasjon blir turtallet på motoren ganske høyt, noe som gir mer støy enn ønskelig i kupeen. Med girhendlene på rattet kan girkassen styres manuelt, men erfaringen er at disse sjelden blir brukt. Utsikten ved parkering er god. Plassen i baksetet er av de større i testen.

Lettkjørt og god driftssikkerhet
Uspennende interiør

Toyota Yaris 1,33 Style Multidrive – 2012

Pris testbil:Yaris 1,33 Style Multidrive – Kr 200 100,-
Billigste:Kr 158 200,- (1,0 Style – 69 hk bensin).
Motor testbil:Fire syl. rekke bensin, 1329 ccm
Ytelse:99 hk/73 kW v. 6000 omdr.
Moment:125 Nm v. 4000 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:175 km/t/ 11,7 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,50 l/mil – 114 gram
Dekk:Bridgestone Ecopia – 195/50 R16
Lengde cm:389
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1110/370

Kjøreegenskapene til Yaris er klart forbedret fra forrige utgave, selv om den fortsatt ligger mer på komfortsiden enn på det noen vil kalle kjøreglede. I elgtesten er den stabil, krenger noe, men antisladdsystemet kommer tidlig og fint inn og korrigerer kursen når hjulene slipper. På landeveien føles motoren frisk og fin. Forbruket på 0,5 liter på mila på en blandet kjøring med en bensinmotor med automat er ikke noe å si på.

Som nevnt kommer Yaris med hybriddrivverk etter sommerferien. Bensin- og elmotoren vil til sammen gi 100 hester og forbruket vil bli rundt 0,35 liter på mila. Med en pris på rundt 200 000 kroner vil dette sikre Yaris en posisjon blant de mest solgte bilene i Norge i lang tid framover.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

68,6  (69,6)

Forbruk landevei l/mil

0,50 (0,47)**

Aks 0-100 km/t sek.

14,2 (13,9)

Bagasjerom liter

285 (291)

Gjennomsnitt seks konkurrenter i parentes. * =diesel. ** = fabrikktall