NAF Motorn tester Toyota Verso S
BRUKSBIL: Vil du ha en praktisk, lettkjørt og pålitelig bil, så kan Verso S anbefales. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Toyota Verso S interiør
NAVNLØS: Selv om den er en mindre utgave av Verso, kunne Toyota funnet et skikkelig navn til Verso S. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: TOYOTA VERSO S (2011)

S for smart og superpraktisk

Bokstaven S i Toyota Verso kan stå for både Smart og Superpraktisk. Men ikke Sporty og Super-spennende.

Del denne artikkelen

Det kommer forresten an på hva du er på jakt etter. Ønsker du deg en liten, rimelig bil som laster et skikkelig lass og starter hver gang du vrir på nøkkelen, så er Toyota Verso S en smart bil. Særlig mer plass i en bil som bare er 3,99 meter lang, er det neppe mulig å få til.

Ideen og designen er hentet fra storebror, som også heter Verso. Men Verso S har likevel så mye spennende å by på at den hadde fortjent et eget navn. Bilen er relativt høy: Du kan nesten spasere inn på førerplassen uten å bøye nakken. Beinplassen i baksetet er overraskende stor, men for tre voksne blir det smalt i bredden. Bagasjerommet tar opptil 429 liter. Det er betydelig mer enn VW Golf. Med et lite håndtak i bagasjerommet feller du ned bakseteryggen. Sitteputer senkes og du får et stort lasterom med flatt gulv og god takhøyde som sluker overraskende store gjenstander. Den firkantete døråpningen hjelper godt.

FLERE GODE SIDER: Den høye sittestillingen og de store vinduene gir god oversikt og gjør bilen til en drøm å parkere. Vår testbil har trinnløst Multidrive automatgir sammen med en bensinmotor på 99 hester, og er svært lettkjørt. Det er bare å sette giret i D og tråkke på gassen så ordner teknikken resten. Giret kan du også betjene manuelt med hendler på rattet. Vi målte akselerasjonen til 14,5 sekunder fra 0–100 km/t. Det er tregest av de tre bilene. Siden girkassen jobber på ganske høyt turtall under akselerasjon, gir den også fra seg litt ulelyd.

Lettkjørt, praktisk, pålitelig
Støy ved akselerasjon

Toyota Verso S 1,33 VVT-i – 2011

Pris testbil:Dynamic Multidrive S – Kr 225 300,–
Billigste:Kr 202 900,– (1,33 Sense – 99 hk bensin).
Motor testbil:Firesyl. rekke, alum. topp, 1329 ccm
Ytelse:99 hk/ 73 kW v. 6000 omdr.
Moment:125 Nm v. 4000 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:165 km/t/ 13,7 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,50 l/mil – 117 gram
Dekk:Dunlop SP Sport – 185/60 R16.
Lengde cm:399
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: 1160/390

I vår kritiske unnamanøver overrasker Verso S. Selv om den krenger litt, er den stabil, har godt veigrep og gir ingen ubehagelige overraskelser. Et annet pluss er at bilen har trommelbremser bak. Det vil spare deg for problemer som mange biler med skivebremser får etter kjøring i norsk søle og saltslaps.

Bilen er relativt lett. Med stopp/start-system slipper du unna med et forbruk på 0,5 liter på mila og et CO2-utslipp på 117 gram per kilometer. Dette er bra til å være en bil med automatgir og bensinmotor, uten NOx og partikkel-forurensningen som var et problem i de store byene forrige vinter. Vår testbil, med såkalt Dynamic Style utstyr, koster 225 300 kroner pluss registreringskostnader. Da er utstyr som tåkelys, aluminiumsfelger, mørke ruter bak, ryggekamera og stor skjerm for radio med. Tar du til takke med manuelt gir, så står det fra 202 900 kroner på prislappen.

Verso S leveres også med en diesel på 65 hester. Men har du mye småkjøring, anbefaler vi bensinutgaven. Årsaken er at mye småkjøring med kald motor her lett for å gi en del sotproblemer i moderne dieselmotorer.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

68,0  (68,0)

Forbruk landevei l/mil

0,50 (0,47)**

Aks 0-100 km/t sek.

14,9 ,1 (14,6)

Bagasjerom liter

430 (400)

Gjennomsnitt tre konkurrenter i parentes. **= fabrikktall