NAF Motor tester Toyota Verso 2010
MEST FORNØYD: Den gir det ikke hjertebank, men du vet hva du får når du kjøper en Toyota Verso. Kundene er de mest fornøyde. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Toyota Verso interiør
KOMFORT: Verso har ganske myk fjæring, som gir god landeveiskomfort men krening i kritiske manøvrer. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Toyota Verso bagasjerom
PRAKTISK: Toyotas ingeniører studerte Ikea-kundene og konstruerte Verso for å løse de praktiske utfordringene til en barnefamilie. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: TOYOTA VERSO (2010)

Lettkjørt og driftsikker

TOYOTA VERSO ser traust ut, men har superfornøyde eiere. Innvendig er den så praktisk som et Ikea-møbel.

Del denne artikkelen

Kjøper du en Toyota Verso vet du hva du går til. Selv om utseendet ikke gir deg hjertebank, er den driftssikker som få, praktisk og har god andrehåndsverdi. Det lyder som musikk i ørene på mange norske bilkjøpere. Dessuten er den lettkjørt. Du setter deg inn, vrir på nøkkelen og av sted bærer det. Vi sitter bra, oversikten ut er god, men de midtplasserte instrumentene med oransje skrift på mørk bunn er ikke de mest lettleste.

Da Toyotas sjefingeniør Masato Katsumata utviklet nye Toyota Verso, reiste han til IKEA for å studere hvordan barnefamilier lastet bilene sine. Så laget han en bil som tilfredsstilte disse kravene. Bagasjerommet på 440 liter med fem seter i bruk er helt greit. Med et håndgrep legges baksetene ned og gulvet blir flatt. Beinplassen i baksetet er bra for voksne. Totallengden på bagasjerommet med alle seter nedfelt er 1,76 meter.

Fornøyde kunder, svært praktisk
Krenger i kritiske manøvrer

Toyota Verso 2,0 D-4D Advance – 2010

Pris testbil:2,0 D-4D Advance – Kr 336 900,–
Billigste:Kr 304 500,– (1,6 bensin – 132 hk).
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1998 ccm
Ytelse:26 hk/93 kW v. 3600 omdr.
Moment:310 Nm v. 1800–2400 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:185 km/t/ 11,3 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,56 l/mil – 146 gram
Dekk:Bridgestone Turanza ER300
Lengde cm:444
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1615/645

Billigste utgave av Verso har en 1,6 liters bensinmotor på 132 hester. Den koster fra 304 500 kroner. De fleste velger imidlertid å legge på noen kroner å få en toliters diesel på 126 hester. Den passer meget godt til bilen og gir styrke til å trekke henger, dersom du ha behov for det. Den er dessuten den raskeste av testbilene fra 0–100 km/t. Prisen på vår testbil med denne motoren og Advance-utstyr er 336 900 kroner. Forbruket på 0,56 liter på mila og CO2-utslippet på 146 gram er ikke det aller laveste i klassen.

Fjæringen i Verso er overraskende myk. Det gir selvfølgelig mye komfort på landeveien. I kritiske manøvrer krenger bilen. Støyen i kupen er blant de laveste.

 

VÅRE MÅLINGER

 

Støy v/90 km/t dBA

 

67,0  (68,5)

 

Forbruk landevei l/mil

 

0,56 (0,54)**

 

Aks 0-100 km/t sek.

 

11,8 ,1 (14,2)*

 

Bagasjerom liter

 

540 (655)

Gjennomsnitt seks konkurrenter i parentes. **= fabrikktall