


Lettkjørt og driftsikker
TOYOTA VERSO ser traust ut, men har superfornøyde eiere. Innvendig er den så praktisk som et Ikea-møbel.
Kjøper du en Toyota Verso vet du hva du går til. Selv om utseendet ikke gir deg hjertebank, er den driftssikker som få, praktisk og har god andrehåndsverdi. Det lyder som musikk i ørene på mange norske bilkjøpere. Dessuten er den lettkjørt. Du setter deg inn, vrir på nøkkelen og av sted bærer det. Vi sitter bra, oversikten ut er god, men de midtplasserte instrumentene med oransje skrift på mørk bunn er ikke de mest lettleste.
Da Toyotas sjefingeniør Masato Katsumata utviklet nye Toyota Verso, reiste han til IKEA for å studere hvordan barnefamilier lastet bilene sine. Så laget han en bil som tilfredsstilte disse kravene. Bagasjerommet på 440 liter med fem seter i bruk er helt greit. Med et håndgrep legges baksetene ned og gulvet blir flatt. Beinplassen i baksetet er bra for voksne. Totallengden på bagasjerommet med alle seter nedfelt er 1,76 meter.
Toyota Verso 2,0 D-4D Advance – 2010
Pris testbil: | 2,0 D-4D Advance – Kr 336 900,– |
---|---|
Billigste: | Kr 304 500,– (1,6 bensin – 132 hk). |
Motor testbil: | Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1998 ccm |
Ytelse: | 26 hk/93 kW v. 3600 omdr. |
Moment: | 310 Nm v. 1800–2400 omdr. |
Toppfart/aks. 0-100 km/t: | 185 km/t/ 11,3 sek. |
Forbruk/CO2 blandet: | 0,56 l/mil – 146 gram |
Dekk: | Bridgestone Turanza ER300 |
Lengde cm: | 444 |
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: | 1615/645 |
Billigste utgave av Verso har en 1,6 liters bensinmotor på 132 hester. Den koster fra 304 500 kroner. De fleste velger imidlertid å legge på noen kroner å få en toliters diesel på 126 hester. Den passer meget godt til bilen og gir styrke til å trekke henger, dersom du ha behov for det. Den er dessuten den raskeste av testbilene fra 0–100 km/t. Prisen på vår testbil med denne motoren og Advance-utstyr er 336 900 kroner. Forbruket på 0,56 liter på mila og CO2-utslippet på 146 gram er ikke det aller laveste i klassen.
Fjæringen i Verso er overraskende myk. Det gir selvfølgelig mye komfort på landeveien. I kritiske manøvrer krenger bilen. Støyen i kupen er blant de laveste.
VÅRE MÅLINGER
Støy v/90 km/t dBA
67,0 (68,5)
Forbruk landevei l/mil
0,56 (0,54)**
Aks 0-100 km/t sek.
11,8 ,1 (14,2)*
Bagasjerom liter
540 (655)
Gjennomsnitt seks konkurrenter i parentes. **= fabrikktall