NAF Motor tester Toyota Prius plug-in hybrid
SUKSESS: Sammen med Auris og Yars Hybrid har Toyota Prius allerede sikret hybridsuksessen i Norge Dette er den ladbare utgaven av Prius som kan kjøres på strøm opp mot et par mil under gunstige forhold. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor teste Toyota Prius plugg-in hybrid
LETTKJØRT: Mye av Prius-suksessen skyldes at den er usedvanlig lettkjørt og driftssikker. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: TOYOTA PRIUS PLUG-IN

Alt frister, unntatt prisen

Toyota Prius hybrid er nå verdens tredje mest solgte bilmodell. Nå er den ladbare utgaven her, med enda lavere forbruk og utslipp. Det eneste som ikke frister er prisen.

Del denne artikkelen

Også i Norge er Toyota Prius blitt et vanlig syn. Ikke bare på grunn av lavt forbruk og lave utslipp, men kanskje aller mest for sin lettkjørte og ukompliserte framtreden.

At store deler av taxi-Norge er i ferd med å bytte til Prius hybrid, viser at både økonomien og driftssikkerheten er inne. Toyota påstår at deres hybrid-eiere er de mest fornøyde av alle kundene. NAFs tekniske avdeling har ikke registrert en eneste Prius-kunde med tekniske problemer.

Prius Plug-in, som nå er på plass hos forhandlerne, har som navnet antyder, ladbare batterier. Det betyr at du kan plugge den inn i kontakten hjemme og kjøre en strekning på den 82 hesters sterke elmotoren før bensinmotoren starter og hjelper til med å drive bilen. Batteripakken på 4,4 kWh er mindre enn i Opel Ampera, skal ifølge fabrikken kunne ta deg 25 kilometer på strøm, men vi klarte bare 15 kilometer i vår kjøretest i by og på landevei en norsk høstmorgen. Det tar bare 90 minutter å fullade batteriene.

I motsetning til i Opel Ampera hjelper bensinmotoren i Prius til med å drive bilen, samtidig som den fyller strøm på batteriene. Batteriene lades også når du bremser. Du totalt har 136 hester til disposisjon når du har behov for maksimal kraft. Det gir en rask akselerasjon både fra 0–100 og i forbikjøringer.

Også for Pris Plug-in vil nok prisen være et hinder for at den skal bli en storselger. Den koster rundt 45 000 kroner mer enn en vanlig Prius Hybrid – den rimeligste fra 329 900 kroner pluss vinterhjul og registreringskostnader – og det betyr at du skal kjøre relativt langt for å tjene dette inn igjen.

Selv om en full tank med strøm på denne bilen bare koster fire-fem kroner. Har du to mil til jobben og kan kjøre mesteparten av strekningen på strøm, så er det en optimal situasjon. Heller ikke Prius Plug-in kan kjøre i kollektivfeltet, men du kan parkere og lade på kommunale elbilplasser.

Lettkjørt, driftssikker og gjerrig på bensin
Prisen. Trekker ikke henger

Prius Plug-in Premium

Pris testbil:Premium kr 374 900,–
Billigste:Kr 329 900,- (Advance – 136 hk el/bensin)
Motor testbil:Elmotor + 4,4 kWh batteri. Firesyl. 1,8 liter bensinmotor
Ytelse:Elmotorer: 82 hk/ 60 kW. Bensinmotor 99 hk/73 kW v 5200 omdr
Moment:142 Nm v. 4000 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:180 km/t/ 10,7 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,21 l/mil - 49 gram
Dekk:gestone Ecopia – 195/65 R15
Lengde cm:446
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1500/340

Prius er på størrelse med Ford Focus, er registrert for fem, har et bagasjerom av grei størrelse, men nyttelast er bare 340 kilo og den kan ikke trekke tilhenger. Ifølge EU-normen skal Prius Plug-in bruker bare 0,21 liter og slippe ut 49 gram CO2 per kilometer.

På landeveien er den like lettkjørt som den vanlige Priusen. Det er bare å sette den lille girspaken i D og gi gass så ordner teknikken resten. Du behøver ikke å ofte hybriddriften en tanke. Den styrer seg selv på den mest økonomiske måten. Støynivået er lavt så lenge du ikke akselererer kraftig.

Setene i Prius er blitt bedre enn tidligere, men fortsatt savner vi muligheten til bedre lengdejustering av rattet, slik at vi kan oppnå en mer optimal kjørestilling. I vår kritiske unnamanøver er bilen understyrt, krenger en god del og ESP-systemet slår inn litt for kraftig og tidlig for å korrigere kursen din når grepet er i ferd med å slippe.

 

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

69,0  (68.7)*

Forbruk landevei l/mil

0,21 (0,29)**

Aks 0-100 km/t sek.

11,8 (11,1)*

Bagasjerom liter

443 (369)*

*= gjennomsnitt tre konkurrenter ** = fabrikktall