NAF Motor tester Toyota Hilux pickup
TØFFE TAK: Toyota Hilux er kjent for å tåle tøffe forhold. En viktig årsak til at den fortsatt er bestselgeren i Norge. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester Toyota Hilux interiør
OPPGRADERT: Selv om den har noen år på baken, er Hilux oppgradert med nytt utstyr. Firehjulstrekken betjenes fortsatt med en egen girspak. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TESTEN: TOYOTA HILUX (2012)

Bestselger blant pickupene

Til tross for at Toyota Hilux begynner å få noen år på nakken, er den fortsatt bestselgeren blant pickuper i Norge. Kundene har klokkertro på driftssikkerheten.

Del denne artikkelen

Historien om hvordan programlederne i britiske Top Gear forsøkte å ta liver av en gammel Hilux med skyting, drukning og sprengning – uten å lykkes – har gått sin seiersgang veden over. På finn.no er prisene på gamle Hiluxer, med 200 000 – 300 000 kilometer bak seg og merker etter tøff bruk, overraskende høye. På Motors AutoIndex er Toyota-kundene klart mer fornøyde med bilene sine og servicen hos forhandlerne enn de fleste andre.

Et annet forhold som bidrar til suksessen i Norge er at bilen kommer med en 143 hesters dieselmotor som gir en perfekt kombinasjons mellom ytelse og pris. Det vil si at du får en toseter med langt plan – en såkalt extended cab – fra 288 700 kroner. Vår dobbeltkabiner koster 322 200 kroner – omtrent 30 000 kroner mindre enn VW Amarok. Dette er billigst av alle bilene i testen. De fleste har ikke brukt for en sterkere motor. Nyttelasten på 675 kilo er derimot lavest av alle testbilene, men likevel innenfor det de fleste har behov for, selv om bilen brukes i på anlegg eller i gårdsrift.

Robust og driftssikker
Manuell innkoling av 4x4, nyttelasten

Toyota Hilux Double Cab D-4D autom. 2-seter- 2012

Pris testbil:Double Cab D-4D SR5 autom. 2-seter – Kr 322 200,-
Billigste:Ext. Cab: Kr 288 700,- (2-seter 143 hk)
Motor testbil:Fire syl. rekke commonrail turbodiesel, 2494 ccm
Ytelse:143 hk/106 kW v. 3400 omdr.
Moment:343 Nm v. 1600–2800 omdr
Toppfart/aks. 0-100 km/t:170 km/t/ 13,3 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,82 l/mil - 219 gram
Dekk:Bridgestone Dueller X/T
Lengde cm:526
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:2053/675

Selv om dagens Hilux begynner å få noen år på baken, har Toyota oppgradert bilen slik at den utstyrsmessig ikke ligger mye tilbake for de nyeste konkurrentene når det gjelder utstyr, sittekomfort og så videre. Blant annet har bilen fått nødvendig antisladdsystem. Firehjulstrekken er velprøvd, men mens de andre bilene har elektronisk innkopling av firehjulstrekk og lavgirserie, skjer dette fortsatt med en egen girspak på Hilux. Det føles mer gammeldags og tungvint, men er til gjengjeld en elektronisk feilkilde mindre.

En smart løsning er plastbeskyttelsen i lastekassa, som er sprøytet på i et tynt lag. Det stjeler minimalt med plass og har en ru overflate som gjør det vanskeligere for lasten å forskyve seg.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

65,3  (65,6)*

Forbruk landevei l/mil

0,82 (0,89)**

Aks 0-100 km/t sek.

14,3 (12,7)*

Nyttelast kg

675 (887)*

*= gjennomsnitt  fem konkurrenter. ** = fabrikktall