NAF Motor test Toyota Auris Hybrid
SUKSESS: Toyota Auris Hybrid har mange positive sider, men også et par begrensninger. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester Toyota Auris Hybrid interiør
LETTKJØRT: Auris hybrid er svært lettkjørt og driftssikkerheten er god. Men batteriene stjeler plass i bagasjerommet. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TESTEN: TOYOTA AURIS HYBRID

Lettkjørt miljøvinner

Toyota Auris Hybrid har et forbruk på 0,38 liter på mila og et CO2-utslipp på bare 89 gram, og er testens miljøvinner.

Del denne artikkelen

Toyota Prius har vært en pioner på miljø i 15 år. Auris hybrid har fått det samme drivverket – en kombinasjon av bensinmotor og elmotor, som får strøm fra ei batteripakke. Hver gang du bremser bilen, produserer den strøm som puttes tilbake på batteriene. Om et års tid kommer også lille Yaris som hybrid.

Enkelte hevder at CO2-utslippet på 89 gram og forbruket på 0,38 liter på mila ikke er veldig lavt sammenliknet med blant annet en VW Golf BlueMotion diesel. Den bruker det samme og slipper ut 99 gram CO2. Men siden Toyota Auris hybrid har bensinmotor slipper den ikke ut lokalt forurensende sotpartikler og nitrøse gasser. Det er en solid miljøgevinst, sett på bakgrunn av vinterens luftproblemer i blant annet Bergen og Oslo.

Men den viktigste årsaken til at mange velger en hybrid som Auris er trolig en annen: Den er utrolig lettkjørt. Du setter den lille girspaken i D, tråkker på gasspedalen og i vei bærer det.

Fra førerplassen er bilen oversiktlig og grei og et ryggekamera i speilet viser deg det som skjer bak bilen. Vi savner imidlertid plass å legge fra oss småting.

Lettkjørt, lavt forbruk i by
Lite bagasjerom, ikke henger

Toyota Auris Hybrid

Pris testbil:Hybrid Executive – Kr 271 700,-
Billigste:Kr 214 100,- (1,33 Comfort – 100 hk bensin).
Motor testbil:Fire syl. rekke bensin, 1798 ccm + elmotor
Ytelse:99 hk/73 kW v. 5200 omdr. Elmotor: 60 kW. Samlet 136 hk/100 kW.
Moment:Bensin 142 Nm v. 4000 omdr. El 207 Nm
Toppfart/aks. 0-100 km/t:180 km/t/ 11,4 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,38 l/mil – 89 gram
Dekk:Michelin Primacy HP – 215/45 R17
Lengde cm:425
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1453/350

AURIS HAR STØRST plassen i baksetet. Dessuten er det mange som sverger til Toyota på grunn av driftssikkerheten. Og til tross for et avansert drivverk, har hybridbilene vist seg minst like driftssikre som tradisjonelle Toyota-er.

Til sammen yter bensinmotoren og den elektriske motoren 136 hester. Og siden den elektriske motoren gir maksimalt dreiemoment fra første omdreining, har du mer kraft i Auris til en rask akselerasjon enn i noen av de andre. 

Men hybridsystemet gir også noen åpenbare svakheter. For det første stjeler batteriene mye bagasjeromsplass. Nyttelasten i Auris Hybrid er på bare 350 kilo og den kan ikke trekke henger. Den offisielle forklaringen er at en henger kan ødelegge for den elektroniske styringen av hybridsystemet.

Vår testbil koster 271 700 kroner. Kjøper du Auris med vanlig bensinmotor, er dette blant de billigste bilene i klassen med en pris fra 214 100 kroner.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

66,0  (65,3)

Forbruk landevei l/mil

0,38 (0,44)**

Aks 0-100 km/t sek.

12,2 (12,8)

Bagasjerom liter

279 (353)

Gjennomsnitt seks konkurrenter i parentes. * =diesel. ** = fabrikktall