Motor test Skoda Yeti 2013
LETT Å LIKE: Dersom du liker det firkantete utseende på Skoda Yeti, er det lett å like resten. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Skoda Yeti interiøre
OVERSIKTLIG: Betjeningen er enkel og oversiktlig og du sitter høyere enn i noen annen bil. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: SKODA YETI (2013)

Favoritt over stokk og stein

Skoda Yeti er favoritt blant flere av testerne. Den er praktisk, kjører godt og ser barsk ut.

Del denne artikkelen

Skoda Yeti ble opprinnelig lansert som en rimelig firehjulstrekker. Nå kommer den også med forhjulstrekk i en betydelig rimeligere utgave – den billigste fra 254 100 kroner pluss registreringskostnader. Utseendet er like barskt og bakkeklaringen på hele 18 centimeter. Det betyr at den klarer seg fint på dårlige veier.

Med et firkantet design sier det seg neste selv at det er lett å utnytte den innvendige plassen. Bagasjerommet er i utgangspunktet på 410 liter, men mulighet til å slå ned baksetene ved behov. For å utnytte hele lasterommet, må imidlertid de tre baksetene tas ut. Da får du kjempeplass, men det føles som en litt gammeldags løsning. Kanskje ingeniørene skulle ta en titt på Honda Jazz for å finne en optimal løsning.

Yeti har store døråpninger og du sitter høyere enn i noen av de andre bilene. Interiøret er meget oversiktlig. Som vanlig i Skoda sitter vi meget godt i setene. Har du lange bein, får du kanskje ikke trukket rattet langt nok ut til å få en perfekt kjørestilling.

Fornøyde eiere, svært god kjørestilling
Gammeldagse bakseteløsninger

Yeti 1,2 TSI Active DSG 2WD   2013

Pris testbil:1,2 TSI Active DSG 2WD – Kr 275 000,-
Billigste:Kr 254 100,- (1,2 Active – 105 hk bensin).
Motor testbil:Fire syl, direkteinnspr. bensin m/turbo
Ytelse:105 hk/77 kW v. 5000 omdr.
Moment:175 Nm v. 1500 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:173 km/t/ 12,0 sek
Forbruk/CO2 blandet:0,66 l/mil - 154 gram
Dekk:Dunlop SP Sport – 225/50 R17
Lengde cm:423
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1370/545

Vår bil har en 105 hesters bensinmotor med turbo, som gir langt bedre ytelser enn det vi forvente. Sammen med en sjutrinns DSG-girkasse, som skifter kjapt og presist, blir dette en lettkjørt og god kombinasjon. Med Active utstyrspakke koster bilen 275 000 kroner.

Også på landeveien er Skoda Yeti en av favorittene. Understellet er et godt kompromiss mellom komfort og stabilitet. Styringen er presis og støynivået innvendig er ganske behagelig, til tross for at bilen har relativt store hjul.

I Motors AutoIndex, er Skoda blant bilmerkene som eierne er aller mest fornøyde med. Spesielt når eierne vurderer hvor mye bil de får fra pengene. Det bør være en viktig pekepinn på om et bilkjøp er vellykket eller ikke.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

68,0  (69,3)*

Forbruk landevei l/mil

0,66 (0,53)*

Aks 0-100 km/t sek.

13,0 (13,5)*

Bagasjerom liter

410 (384)*

*= gjennomsnitt tre konkurrenter